Koniec z kolejkami do lekarza specjalisty? Pierwsze placówki medyczne w Polsce wykorzystują komunikatory internetowe (Skype) do kontaktu z pacjentem. Chory nie musi wychodzić z domu, aby obejrzał go lekarz.

Jednym z pierwszych szpitali wykorzystujących komunikatory internetowe jest szpital w Kędzierzynie-Koźlu. Należy on do największych placówek zdrowotnych na Opolszczyźnie. Placówka składa się z 16 oddziałów oraz 18 poradni specjalistycznych. Dysponuje blokiem operacyjnym i porodowym, a także prowadzi wiele pracowni i zakładów diagnostycznych.

Szpital dysponuje również oprogramowaniem komputerowym, które pozwala prowadzić wideokonsultacje. Komunikator zapewnia wsparcie podczas konsyliów lekarskich i zebrań. Jest szczególnie przydatny do komunikacji między oddziałami placówki. Szpitalne obiekty są od siebie oddalone o kilka kilometrów.

Kędzierzyńska lecznica od dawna stawia na informatyzację. Kiedy chory trafia do szpitala, nie zauważa wielkich zmian. Idzie do rejestracji, później jest kierowany do poradni czy oddziału.

– Jednocześnie w wewnętrznej sieci szpitala tworzony jest elektroniczny profil pacjenta, który podąża wraz z nim – mówi Marek Staszewski, dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu. – Bywa, że pacjent wracający do poradni np. tomografii lub USG jest zdziwiony, że lekarz już ogląda jego wyniki na ekranie komputera. To właśnie zasługa nowoczesnych rozwiązań IT – podkreśla Staszewski.


Nowelizacja ustawy o opiece zdrowotnej otworzyła już ponad rok temu możliwość udzielania świadczeń medycznych na odległość. Z kolei Narodowy Fundusz Zdrowia wprowadził świadczenia telekonsultacji kardiologicznej i geriatrycznej.

Telemedycyna nie ogranicza się do konsultacji. Nowoczesne technologie służą głównie do monitorowania przebiegu terapii i przynoszą wymierne korzyści. Z badań zaprezentowanych na tegorocznym kongresie Amerykańskiego Stowarzyszenia Onkologii Klinicznej wynika, że przeżywalność wśród osób posługujących się aplikacją przekazującą lekarzowi informacje dotyczące objawów choroby była wyższa niż w grupie pacjentów leczonych w tradycyjny sposób. Dzięki zastosowaniu nowych technologii telemedycznych obniżono o połowę liczbę badań. Odciążono też lekarzy.

Na Zachodzie – przede wszystkim w USA – dostępne są aplikacje na smartfony wspierające diagnozę niektórych typów nowotworów. Na przykład można ściągnąć aplikacje, które pomogą rozpoznać raka skóry.