Sytuację TVP miało zmienić przypisanie opłat do rachunku za prąd od lipca 2016 rok. Tak zwana opłata audiowizualna - czyli opłata na media narodowe w wysokości od 11 do 15 zł miała, jak wyliczył money.pl, wygenerować od 2,2 do 3 mld zł rocznie. Ustawa jednak nie weszła w życie przez co TVP straciła perspektywę dodatkowych minimum 800 mln zł.

Krzysztof Czabański w rozmowie z money.pl twierdził, że wpływy abonamentowe są tylko częścią budżetu Mediów Publicznych.

– Spora część dochodów TVP pochodzi ze źródeł komercyjnych. Nie można niestabilną sytuację finansową w spółce zasłaniać jedynie kwestią abonamentu. Duże znaczenie ma tu również spadająca oglądalność, a co za tym idzie straty wpływów z reklam

– zaznacza Czabański.

W finanse mediów publicznych uderza także obowiązująca od stycznia 2016 roku poprawiona ustawa o podatku od towarów i usług. Z nowych regulacji wynika, że podatkiem VAT objęta została również działalność misyjna, a więc i dochód z abonamentu. Jak tłumaczy money.pl Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, nowe prawo nakłada na spółki mediów publicznych niekorzystne zasady odliczania podatku VAT. A chodzi o 92 mln zł, które media publiczne mogą stracić tylko w tym roku. Pod koniec kwietnia uszczuplenie podatkowe oszacowano na 63 mln zł w TVP, 16 mln zł w centrali Polskiego Radia oraz 13 mln zł w rozgłośniach regionalnych.

Więcej na ten temat:www.money.pl