Hołownia w transmisji na żywo ocenił, że „budowa wielkich lotnisk pomnaża emisję CO2”.

- To nie jest też moment na budowanie zapowiadanej przez Morawieckiego kolei do CPK. Tą koleją pojadą przecież tylko nieliczni. Potrzebujemy natychmiast kolei do setek miast i miasteczek, którymi ludzie dojadą do pracy, do szpitali, do szkół

- mówił dalej Szymon Hołownia. 

Horała odpowiada

Na zarzut o „pomnażanie emisji CO2” Horała odparł, że najbardziej szkodliwe pod tym względem są lotnicze połączenia krótkodystansowe, które program kolejowy CPK pomoże wyeliminować. Z kolei loty długodystansowe, a takie przede wszystkim ma obsługiwać nowy hub, „są najbardziej przyjazne dla środowiska”.

- To jest właśnie program kolejowy CPK. Te szprychy będą oczywiście prowadziły do CPK, ale -uwaga- nie będą się tam kończyć. Będzie jechał pociąg nie relacji Gdańsk - CPK, ale Gdańsk - Kraków przez CPK; Poznań - Warszawa - wyjaśniał pełnomocnik ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Właśnie dzięki takiemu programowi, jak tłumaczył, z nowych połączeń skorzystają „mieszkańcy Płocka, Ostrołęki, Łomży, Jastrzębia Zdroju, Sieradza i całego szeregu innych miejscowości”.

 Nowy system transportowy Polski CPK to likwidowanie barier komunikacyjnych. To właśnie dobre, częste połączenia dla mieszkańców setek miejscowości w Polsce

- zapewnił. 

- To właśnie teraz jest czas, żeby prowadzić tę inwestycję. Bo wtedy, kiedy wróci ruch lotniczy, kiedy wróci szczyt połączeń, będzie za późno, żeby zaczynać budowę. Wtedy trzeba będzie budowę kończyć - mówił dalej.

Program CPK obejmuje, obok budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – nowego lotniska wraz z dworcem kolejowym pod Warszawą, także budowę blisko 1,8 tys. km nowych linii kolejowych, które wraz z istniejącą już infrastrukturą mają zapewnić dostępność do wysokiej jakości transportu publicznego większości mieszkańców Polski.