W efekcie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorach silników benzynowych i wysokoprężnych powstaje mieszanka gazów, która wydobywa się z rury wydechowej. Dym z rury wydechowej, przybierający jakiś kolor nie oznacza zazwyczaj niczego dobrego. Sprawy nie należy bagatelizować. Zmiana barwy spalin sygnalizuje usterkę, którą trzeba szybko usunąć.

Przyczyny dymienia z rury wydechowej

Może być wiele przyczyn dymienia z rury wydechowej. Spaliny zmienią kolor, gdy spalany jest np. olej silnikowy - dotyczy to zarówno silników benzynowych, jak i diesla. Przyczyną dymienia mogą być zużyte uszczelniacze zaworowe, pierścienie tłokowe lub gładź cylindra. Jeśli twój pojazd jest wyposażony w turbosprężarkę – może być to awaria turbiny.

Za zabarwienie dymu może być odpowiedzialny płyn chłodniczy dostający się do komory spalania. Pęknięcie głowicy, kadłuba silnika lub uszkodzenie uszczelki pod głowicą – to inne z możliwości pojawienia się dymu z rury wydechowej. W grę wchodzą również usterki układu wtryskowego czy układu sterowania silnika.

Kolor dymu a możliwa przyczyna

Biały dym z wydechu może pojawić się w przypadku, gdy przez nieszczelną głowicę dostaje się do cylindrów płyn chłodniczy. Wówczas należy skontrolować poziomu płynu chłodniczego w zbiorniczku. Jeżeli chłodnica i wszystkie przewody są szczelne, a w zbiorniku wyrównawczym mamy ubytki, oznacza to przeciek w samej komorze spalania. Zazwyczaj winna jest nieszczelna uszczelka pod głowicą. Jednak, nie można wykluczyć samego pęknięcia głowicy lub bloku jednostki napędowej.

Jeżeli diesel kopci na biało, uszkodzona jest uszczelka pod głowicą bądź sama głowica lub blok.
Szary dym może wskazywać na zbyt bogatą mieszankę paliwa. W tym przypadku centralny sterownik podaje za dużo paliwa względem powietrza. Silnik może mieć problem z osiągnięciem właściwej temperatury roboczej. Wówczas awarii należy szukać w jednym z czujników, zazwyczaj temperatury silnika.

Niczego dobrego nie wróży kopcenie na niebiesko, które może świadczyć o spalaniu oleju silnikowego. Im bardziej intensywny jest kolor, tym większa ilość tej cieczy przedostaje się do komory spalania. W tej sytuacji powinniśmy sprawdzić poziom oleju w silniku.

W tym przypadku należy zwrócić uwagę kiedy pojawia się niebieski kolor. Jeśli przy schodzeniu z wysokich obrotów oraz zaraz po odpaleniu – oznacza to zużycie uszczelniaczy zaworowych. Jeżeli kolor pojawia się przy podkręcaniu obrotów, lub na biegu jałowym – wymiany wymagają pierścienie tłokowe i gładź cylindra.

Niebieski dym może też oznaczać awarię turbosprężarki. Jednak zanim zaczniemy poważniejsze naprawy, powinniśmy sprawdzić filtr powietrza. Bywa też tak, że jego zabrudzenie powoduje wydzielanie się niebieskich spalin. W starszych autach ten objaw może oznaczać na duże zużycie silnika.

Czarny dym z rury wydechowej zdarza się najczęściej w przypadku silników diesla. Jeśli pojawia się on podczas gwałtownego otwarcia przepustnicy – w momencie intensywnego przyspieszania – oraz przy jeździe na wysokich obrotach ( a ilość dymu nie jest duża) – nie ma powodów do zmartwień.

Jednak, gdy problem pojawia się nawet przy delikatnej jeździe – może oznaczać usterkę układu wtryskowego. Winna może być zbyt bogata mieszanka, konieczna może być wymiana zaworu EGR. Mniej optymistyczny wariant - awaria wtryskiwaczy, pompy wtryskowej lub konieczność wymiany filtru DPF..

Dymienie na czarno auta z silnikiem benzynowym, może natomiast oznaczać usterkę układu sterowania silnika.

Jak reagować na dym z rury wydechowej?

Dym jakiegokolwiek koloru jest sygnałem, że z naszym samochodem dzieje się coś niedobrego. W takim wypadku należy niezwłocznie udać się do mechanika i rozpocząć diagnozę.

Pamiętajmy jednak, że idzie jesień, a w chłodniejsze dni należy do koloru spalin podejść z nieco większą wyrozumiałością.

W chłodniejsze dni nie powinny nas dziwić buchające z rury kłęby pary. Przy dużej wilgotności oraz podczas mrozu ciepłe spaliny wytrącają z powietrza parę, nawet w bardzo dużych ilościach.

Gdy w układzie wydechowym zgromadzi się woda, po uruchomieniu silnika zaczyna powoli odparowywać. Jeśli mamy więc do czynienia z nadmiernym dymieniem na biało lub lekko szaro – nawet przez kilkanaście kilometrów – a po rozgrzaniu zjawisko ustąpi, nie należy się przejmować. Jednak, gdy para przybiera kolor czarny czy niebieski – nie zwlekaj, jedź do serwisu.