W naszym przypadku zmiana z nauczania klasycznego na edukację zdalną odbyła się dość płynnie, niczym przełączenie zwrotnicy. Od trzech lat realizujemy kursy na platformie Google Classroom. Kiedy okazało się, że nasza wiedza może pomóc nauczycielom wystartować z własnymi zajęciami przez Internet, od razu postanowiliśmy założyć na Facebooku specjalną grupę, a także uruchomić bezpłatny kurs internetowy dla osób, które planują w krótkim czasie podjęcie nauczania zdalnego z tym narzędziem.

– powiedział kierownik działu edukacji Muzeum Maciej Zabierowski.

Jak dodał, placówka chętnie podzieli się swoimi doświadczeniami z prowadzenia edukacji zdalnej z nauczycielami z całej Polski, którzy obecnie w krótkim czasie muszą podjąć wyzwanie nauczania przez internet. Muzeum zaprasza do grupy: https://www.facebook.com/groups/jaktougryzc.

Dyrektor Tomasz Kuncewicz przypomniał, że internauci mogą bez przeszkód obejrzeć wystawę główną “Oszpicin. Historia żydowskiego Oświęcimia”, która działa dzięki internetowej platformie Google Arts & Culture.

Najciekawsze obiekty z kolekcji oświęcimskiego muzeum, w tym m.in. unikatowe przedwojenne archiwalia i wykopaliska archeologiczne są dostępne wraz z opisami po polsku i po angielsku można obejrzeć pod adresem https://www.ajcf.pl/online-exhibition/.

 – powiedział Kuncewicz.

Przypomniał zarazem, że współpraca placówki z Google w digitalizacji zbiorów sięga 2016 r.

Dzięki partnerstwu możliwe jest nie tylko oglądanie naszych zbiorów w sieci, ale także wirtualny spacer po muzeum i synagodze w technologii Google StreetView, który wkrótce udostępnimy jako zwiedzanie z przewodnikiem podczas otwartych webinariów.

- dodał Kuncewicz.

Pierwsi Żydzi zamieszkali w Oświęcimiu w początkach XVI w. W 1939 r. ustanowili ponad połowę mieszkańców 14-tys. miasta. Po II wojnie światowej do Oświęcimia powróciło 186 Żydów. Wkrótce niemal wszyscy wyjechali.

Centrum Żydowskie jest jedynym żywym śladem po żydowskiej obecności w mieście, którego nazwę podczas wojny Niemcy zmienili na Auschwitz. Jego celem jest kultywowanie pamięci o żydowskich mieszkańcach, a także edukacja ze szczególnym uwzględnieniem problematyki Holokaustu i współczesnych zagrożeń związanych z nietolerancją. Pod jego auspicjami funkcjonuje muzeum, centrum edukacyjne i synagoga Chewra Lomdej Misznajot, która jako jedyna przetrwała wojnę.