Wraz z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie po wprowadzeniu stanu epidemii, sklepy przeżyły istne oblężenie klientów, a niektóre produkty pierwszej potrzeby zostały wykupione już wiele tygodni temu. Najważniejsze jest jednak, że większość z nas podporządkowuje się zaleceniom i postanowiła ograniczyć ilość spotkań, wiele osób pracuje zdalnie, a miasta w godzinach szczytu są opustoszałe. Zostaliśmy w domach. Eksperci z dziedziny psychologii zwracają jednak uwagę, że gdy premier ogłasza stan zagrożenia i zaleca pozostanie wszystkim w domu, prawdziwym wyzwaniem będą wszelkiego rodzaju okazje do wspólnego świętowania, jak urodziny, imieniny i wszelkiego rodzaju rocznice. 

Świat nie zatrzymuje się, a okres zagrożenia epidemicznego nie powinien powstrzymać nas przed czymś, co jest naszą największą chlubą i siłą - dbaniem o relacje z innymi ludźmi. Wszystkie ludzkie osiągnięcia możliwe były i są dzięki zażyłym sieciom międzyludzkim i wspólnej wierze w lepsze jutro. Dlatego dzięki możliwościom technologicznym nie musimy ograniczać naszych kontaktów.
- wyjaśnia Jarosław Świątek, neuropsycholog.

Jak w takim razie poradzić sobie w tej chwili z tak prostą czynnością jak zakup prezentu, gdy wszystkie galerie handlowe są zamknięte? 

Okazuje się, że są firmy, które bardzo ułatwiają to zadanie - i to bez wychodzenia z domu. Z pomocą przychodzą sklepy internetowe. Niektóre oferują darmową dostawę, inne proponują jeszcze szybsze rozwiązania. 

Jak się okazuje, ogromnym zainteresowaniem w ostatnim czasie cieszą się różnego rodzaju vouchery prezentowe – ważne przez najbliższe 12 miesięcy. Można je zamówić w różnej formie: papierowej, w formie karty prezentowej, a nawet jako plik pdf do samodzielnego wydruku.

W czasach pandemii koronawirusa i ograniczonych kontaktów społecznych wszelkiego rodzaju prezenty możemy wysłać naszym bliskim zamiast wręczać go osobiście, zwłaszcza jeśli postanowiliśmy ograniczyć podróże i spotkania. Póki co większość firm kurierskich działa nieprzerwanie. Jednak jeśli ktoś woli wybrać rozwiązanie niewymagające żadnej interakcji, znów z pomocą przychodzą prezenty w formie elektronicznej. 

Obecna sytuacja to duże wyzwanie dla rynku prezentowego, ale też szansa dla niektórych firm, zwłaszcza dla sklepów internetowych i przedsiębiorców oferujących oprócz fizycznych prezentów także formę zdigitalizowaną. 

Nie musimy rezygnować z ważnych rocznic i urodzin naszych bliskich. Po prostu musimy je spędzić inaczej w tym roku, żeby w przyszłym móc spędzić je tak, jak zazwyczaj.
- wyjaśnia neuropsycholog Jarosław Świątek.

Warto potraktować obecną sytuację poważnie. Im bardziej odpowiedzialnie do niej podejdziemy, tym szybciej będziemy mogli wrócić do „normalności”.