Krajowy Program Kolejowy

PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizują największy w historii program inwestycyjny - Krajowy Program Kolejowy, obejmujący ponad 230 projektów o wartości prawie 76 mld zł. To ogromne przedsięwzięcie, które wyrównuje dostępność komunikacyjną w Polsce, zwiększa możliwości sprawnych podróży w aglomeracjach, regionach i między regionami. Efektem KPK stają się krótsze czasy przejazdu. Dzięki inwestycjom za setki milionów złotych podróżni zyskują coraz lepszy dostęp do kolei oraz komfortowe warunki obsługi na stacjach i przystankach. 

Już korzystamy z efektów Krajowego Programu Kolejowego. Tylko w 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udostępniły na modernizowanych liniach ponad 300 komfortowych peronów, wyposażonych w windy, pochylnie i informację pasażerską. Wraz z postępem inwestycji modernizowane są stacje i przystanki np. na liniach Lublin – Warszawa, Kraków - Katowice, Poznań – Szczecin, Kraków – Zakopane. Kolej zbliża się do pasażera. 18 nowych przystanków w całej Polsce zapewnia od 15 grudnia ub.r. dodatkowy dostęp do kolei. To lokalizacje koło mniejszych miejscowości np. Ustka Uroczysko, czy Radziszów Centrum, ale także miejsca w aglomeracjach, dzięki którym pociąg skraca czas podróży. 

Na sieci kolejowej zamontowano setki nowych rozjazdów, a komputery i nowoczesne systemy zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa na kilku tysiącach kilometrów nowych torów. Bezkolizyjne skrzyżowania oraz dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach kolejowo - drogowych zwiększają bezpieczeństwo pasażerów pociągów oraz ułatwiają komunikację na drogach. 

Dla przewoźników towarowych oddawane są lepiej przygotowane do przewozu ładunków trasy, m.in. na Górnym Śląsku. Modernizowane są także linie do portów morskich.

Kolej Dużych Inwestycji

Inna spółka Grupy PKP, PKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii. W ramach strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2023 roku na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowe spółka przeznaczy około 7 mld zł. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor spółki będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego Internetu. Spółka zrealizowała już istotną część programu inwestycyjnego. Wartość umów zawartych w ramach strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wyniosła do końca 2019 r. ponad 4 mld zł. 

PKP Cargo – zakup i modernizacja taboru

Inwestycje spółki PKP Cargo do 2022 r. będą się koncentrować na zakupie i modernizacji taboru. Spółka realizuje największe w historii zakupy taboru intermodalnego: wagonów platform do przewozów kontenerowych i lokomotywy wielosystemowych. Zakupi m.in. 1156 nowych platform i 5 lokomotyw z unijnym dofinansowaniem Wartość tych inwestycji to ponad 551 mln zł, w tym prawie 276 mln zł stanowi unijna dotacja. W 2019 r. podpisano w tej sprawie dwie umowy: z Tatravagónka ze Słowacji oraz z konsorcjum Wagony Świdnica i ASTRA RAIL (Rumunia). Ważne inwestycje będą też prowadzone na terenie Małaszewicz, gdzie PKP Cargo ma centrum logistyczne z infrastrukturą torową. Chodzi o zwiększenie przepustowości Małaszewicz w związku z perspektywami wzrostu w kolejnych latach przewozów kolejowych na trasie Chiny-UE-Chiny.

Nowoczesne dworce, car-sharing, elektromobilność 

W ramach Programu Inwestycji Dworcowych (PID) w ciągu kilku lat PKP S.A. zmodernizuje lub wybuduje od nowa około 200 obiektów na terenie całej Polski. PID został poszerzony o kolejne około 150 dworców, które będą modernizowane w kolejnych etapach. W 2019 roku oddano do użytku m.in. odnowiony dworzec w Chojnowie, Pruszkowie, Żaganiu.

PKP S.A. buduje także Innowacyjne Dworce Systemowe. W ramach tego projektu powstają nowoczesne budynki z ekologicznymi rozwiązaniami (np. panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet; oświetlenie LED, pompy ciepła). Dotąd w formacie IDS powstały dworce: Nasielsk, Mława, Ciechanów, Strzelce Krajeńskie Wschodnie i Czeremcha.

PKP S.A. planuje także uruchomienie systemu pojazdów współdzielonych przy dworcach kolejowych, które pozwolą na połączenie podróży pociągiem z indywidualnym środkiem transportu. Spółka pracuje nad uruchomieniem pilotażowego systemu car-sharingu w oparciu o samochody elektryczne. W tej usłudze pasażerowie PKP Intercity będą mogli zarezerwować samochód z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby oczekiwał na podróżnego po przyjeździe do stacji przeznaczenia, do momentu rozpoczęcia wynajmu. Powstają też stacje ładowania pojazdów elektrycznych ecoMOTO przy dworcach kolejowych w całej Polsce. Każda stacja posiada moc 22 kW, jest wyposażona w dwa gniazda ładowania oraz system zabezpieczeń. Do tej pory uruchomiono 8 stacji ładowania przy dworcach m.in. w Katowicach, Warszawie oraz we Wrocławiu. 

O kolejowych inwestycjach na Stadionie Narodowym

29 stycznia na stadionie PGE Narodowy w Warszawie odbędzie się druga edycja Kongresu Rozwoju Kolei – Przyszłość i Perspektywy, organizowanego przez spółki Grupy PKP: PKP S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Intercity S.A. i PKP CARGO S.A. Partnerem wydarzenia jest PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. Ze względu na pozytywny odbiór 1. edycji Kongresu Grupa PKP dostrzegła potrzebę kontynuacji wydarzenia. Kongres Rozwoju Kolei stał się istotną platformą wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z rozwojem transportu kolejowego w Polsce. Powstało nowe pole do dialogu w tej dziedzinie pomiędzy przedstawicielami świata polityki, biznesu, samorządu i nauki. Tym razem tematyką wydarzenia będą inwestycje kolejowe. Organizatorzy chcą pokazać, jak dzięki inwestycjom kolej zmienia się i rozwija, zyskując coraz mocniejszą pozycję transportową w Polsce oraz w Europie i na świecie.