Autorem koncepcji płyty jest Piotr Orzechowski "Pianohooligan". Muzyk powiedział, że chciał zestawić dwa światy: jazz czyli akustyczną muzykę improwizowaną z muzyką elektroniczną z gatunku ambient. Orzechowski zaznaczył, że kompozycje zaproszonych gości symbolizują sferę duchową, a partia kwartetu jazzowego - ludzką.

Chodziło mi o dualizm akustyczno-elektroniczny

 - dodał.

Według Orzechowskiego, "chodzi o zejście do istoty rytuału, do tego czym on faktycznie był dla tych, którzy go realnie przeżywali, a nie o odtwarzanie jego zewnętrznych kształtów".

Prawdziwym obrzędem jest jego przeżywanie, a nie to, co możemy w nim zaobserwować

 - dodał. Orzechowski wyjaśnił, że chciał odtworzyć wydarzenia z dramatu czysto muzycznie, stawiając tezę, że muzyka – a zwłaszcza muzyka improwizowana - jest do tego zdolna.

Pierwszy utwór albumu, "Upiór" oparty na wierszu Adama Mickiewicza stanowiącym prolog do "Dziadów", to szczególny moment, w którym Krzysztof Knittel i Piotr Orzechowski wspólnie improwizują, a elektronika płynnie przeplata się z brzmieniem fortepianu. Kolejne losy bohaterów oddane są schematem wywoływania ducha przez kwartet (np. "Kocioł wódki" czy "Wianek"), i nadchodzenia kolejnych zjaw (np. "Aniołki" czy "Dziewczyna").

Na płycie występuje zespół High Definition Quartet w składzie: Mateusz Śliwa – saksofon tenorowy, pianista Piotr Orzechowski "Pianohooligan", kontrabasista Alan Wykpisz i perkusista Grzegorz Pałka. Muzycy grający na instrumentach elektronicznych to Krzysztof Knittel, William Basinski (USA), Christian Fennesz (Austria), Igor Boxx i Robert Rich (USA). Za reżyserię dźwięku odpowiada Michał Kupicz.