W Warszawie trwa Global Airport and Passenger Symposium z udziałem przedstawicieli branży lotniczej, w tym m.in. linii lotniczych, czy zarządzających lotniskami.

- Z zadowoleniem przyjmujemy zobowiązanie polskiego rządu do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. To pierwsze od 10 lat w Europie lotnisko typu greenfield [inwestycje realizowane na niezabudowanym i bez infrastruktury terenie]. To doskonałe wieści dla branży lotniczej i pasażerów. Liczymy, że ten projekt zakończy się sukcesem, z korzyścią dla pasażerów

- powiedział na konferencji prasowej de Juniac.

Szef IATA podkreślił, że rządy powinny wspierać rozwój lotnictwa, ponieważ branża ta jest katalizatorem tworzenia miejsc pracy i wzrostu PKB. Jak mówił, rządy w tym celu powinny m.in. przygotowywać odpowiednią legislację. A na lotniskach powinny być wdrażane nowoczesne technologie.

- Rozwiązania technologiczne powinny koncentrować się na tym, czego chce pasażer. A pasażer chce m.in. łatwych przesiadek na lotniskach, krótkiego oczekiwania na bagaż, czy też możliwości śledzenia transferu bagażu w smartfonie

- powiedział. I dodał, że IATA, „z niecierpliwością oczekuje na współpracę z zainteresowanymi interesariuszami, jeśli chodzi o projekt CPK”.

Prezes PLL LOT Rafał Milczarski przekazał, że rząd polski podejmuje jeden z najważniejszych projektów, który będzie miał „ogromy” wpływ na Europę Środkowo-Wschodnią.

- IATA uczestniczy w tym procesie konsultacyjnym dotyczącym CPK od początku. LOT, który należy do IATA, jest pewien, że ten projekt będzie sukcesem

- powiedział na konferencji Milczarski. Jak dodał, chodzi m.in. o port, który ma być m.in. przyjazny dla środowiska.

Zgodził się z szefem IATA, że przy budowie tego portu, należy wykorzystać najnowocześniejsze technologie. - Chcemy zbudować lotnisko przyszłości, na którym LOT zbuduje swój hub - powiedział Milczarski.

IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT. Zapewnia ponad 82 proc. światowego ruchu lotniczego.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.