Marszałek Senatu wziął spotkał się z samorządowcami uczestniczącymi w konferencji "Perspektywy rozwoju zachodniej części województwa pomorskiego w aspekcie modernizacji i rozbudowy infrastruktury drogowej oraz kolejowej".

Stanisław Karczewski mówił, że połączenia drogowe, kolejowe, powietrzne i wodne, to "układ krwionośny" kraju.

To musi być sieć przemyślana, zaplanowana i zrealizowana"

- powiedział zaznaczając, że rządzącym bardzo zależy na tym, aby ta sieć "służyła ludziom, służyła naszemu rozwojowi".

I to jest nie wydatek pieniężny, to jest świetna inwestycja, która w przyszłości będzie się zwracała"

– ocenił.

Podkreślał ,że trzeba "mieć dobry projekt dla Polaków, na wiele lat, na przyszłość" i stąd projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który - powiedział Karczewski - nie jest tylko "punktem na mapie", ale jest z nim związana "cała sieć połączeń drogowych i kolejowych".

To ma być projekt bardzo szeroki, projekt dotyczący budowy nie tylko Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale wszystkich połączeń komunikacyjnych w Polsce: połączeń drogowych, połączeń kolejowych tak, aby z każdego miejsca w Polsce można było bardzo szybko przemieścić się w inne miejsce w Polsce, również do Centralnego Portu Komunikacyjnego

- mówił.

Zdaniem marszałka budowa CPK, "to przedsięwzięcie porównywalne, ale właściwie przekraczające to, co budowano w okresie międzywojennym".

Port w Gdyni nigdy nie był kontestowany przez Polaków

- powiedział Karczewski dodając w tym kontekście, że dziwi się, iż inicjatywa budowy PCK "przez polityków Platformy Obywatelskiej jest krytykowana".

To wielka przyszłość dla Polski. Bardzo potrzebne rozwiązanie, napędzające całą polską gospodarkę

- mówił o CPK wyrażając nadzieję, że będzie można zrealizować ten projekt, który - dodał - "jest naprawdę ważny dla wszystkich Polaków i nie tylko dla regionu, w którym zostanie wybudowany Centralny Port Komunikacyjny, tylko dla całej Polski".

Marszałek Senatu zaznaczył, że transport i łatwość przemieszczania się są tak ważne, ponieważ Polacy bez względu na to gdzie mieszkają, powinni mieć taki sam dostęp np. do kultury, czy sportu.

Ten wielki projekt stworzenia infrastruktury i tych sieci połączeń ma wreszcie zniwelować różnice jeszcze porozbiorowe. To jeszcze trwa i jeszcze jest, i właśnie to połączenie, taka intensywna sieć, pajęczyna połączeń ma to zmienić. Ma służyć rozwojowi Polski

- podkreślił.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.