W tegorocznym programie organizatorzy wytyczają nowe ścieżki, wzbogacają repertuar o kolejne nurty i style muzyczne. Ponadto nawiązują do rocznic: 450. rocznicy zawarcia unii lubelskiej i 200-lecia urodzin Moniuszki. Narodowe Centrum Kultury, bardzo dynamiczna, sprawna i efektywna instytucja podległa MKiDN, organizując ten festiwal, staje się ekspertem w obszarze dialogu kultury polskiej z kulturami Europy Środkowo-Wschodniej

– podkreślił minister Sellin.

II edycja Festiwalu Eufonie to blisko 640 artystów z 20 państw, 15 koncertów, osiem orkiestr, trzy prapremiery i siedem polskich premier. Wydarzenia festiwalowe utrzymane w różnej konwencji, stylistyce i nurtach muzycznych odbędą się w Warszawie, m.in. w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim czy Teatrze Palladium.

Zabrzmią kompozycje wybitnych, dobrze znanych na świecie polskich twórców, jak Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Krzysztof Penderecki, Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar oraz Stanisław Moniuszko. W repertuarze pojawiły się perełki muzyki klasycznej w wykonaniu znamienitych solistów i orkiestr symfonicznych, np. NOSPR, Sinfonii Varsovii. W tym roku na festiwalu po raz pierwszy wystąpi I, CULTURE Orchestra zrzeszająca muzyków z Europy Środkowo-Wschodniej

– zapowiedział dyrektor NCK Rafał Wiśniewski.

Podczas koncertu inaugurującego publiczność usłyszy Scherzo fantastyczne g-moll op. 25 na orkiestrę Josefa Suka, „Lament/Sabat czarownic” na klarnet i orkiestrę Mathew Rosenbluma oraz III symfonię Witolda Lutosławskiego. Ciekawie zapowiada się „Pieśń o śmierci” – wyjątkowe widowisko na podstawie odnalezionego przez prof. Wiesława Wydrę tekstu „Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, przygotowane specjalnie na Eufonie przez Adama Struga oraz autorskie interpretacje dzieł Wojciecha Kilara („Conversations with Wojciech Kilar”), którymi z pewnością zaskoczy nas Francesco Tristano. W programie ponadto opera „Gismondo, re di Polonia” Leonarda Vinci i na zakończenie festiwalu „Polskie Requiem” Krzysztofa Pendereckiego.