Do grupy tej należą: czerwone mięso, a w szczególności jego przetwory; masło i margaryna; ser żółty; ciastka i słodycze; posiłki smażone oraz dania fast food. 

Mikołaj Choroszyński w swojej książce pt. „Dieta mind. Sposób na długie życie” wymienia produkty, które należy ograniczyć w zdrowej diecie. Włączając do diety pełnowartościowe produkty, zaczniemy doceniać ich
niepowtarzalne walory smakowe. Na tym też opiera się kuchnia śródziemnomorska.

Potrawy są proste, oparte na nieskomplikowanych połączeniach, a mimo to cieszą aromatem i smakowitością.

Smakowitość 
Producenci żywności stosują rożnego rodzaju techniki poprawiające smakowitość,  starają się oszukać nasz mózg, ponieważ dla prawdziwego smakosza wysoko przetworzona biała bułka do hamburgera nie będzie nigdy tym samym co prawdziwa kromka dobrego, wiejskiego pieczywa.

Jak producenci oszukują nasze mózgi?
Istnieje kilka metod, jedną z nich jest łączenie produktów tłustych ze słodkimi. Takie połączenie sprawia, że będziemy jedli więcej, niż nam potrzeba. Mózg nie wyśle sygnału sytości, ponieważ taki stan uważa za pozytywny. Gromadzi niejako zapasy na cięższe czasy, co oczywiście wiąże się z przyrostem tkanki tłuszczowej.

Wieczorem w misce jako przekąska są jajka na twardo. Najprawdopodobniej zjemy ich tylko tyle, ile będzie nam potrzeba. Po uczuciu sytości, jedzenie będzie przerwane. Jeżeli natomiast w misce pojawiłyby się wafelki albo chipsy, wtedy zapewne wielu zjadłoby całą miskę!

Podobnie sprawa ma się z produktami słonymi. Smak słony również kojarzony jest przez mózg jako sygnał przyjemności. Dlatego przekąski są albo słodkie, albo słone. Nawiasem mówiąc, większość słodkich przekąsek też jest słona, wystarczy spojrzeć na zawartość sodu w produkcie. Jest to kolejny sposób na to, abyśmy zjedli jeszcze więcej.
Od jakiegoś czasu przy kasach w marketach sprzedawane są kabanosy – jako słona przekąska. Coś dziwnego? To przeczytajcie skład! Te zasadniczo słone produkty zawierają cukier!

My też w domu możemy oczywiście zafundować sobie takie połączenie, smażąc chociażby domowe racuchy, gdzie zgrabnie łączy się smak słony, słodki i tłusty. Jednak po co narażać się na wyrzuty sumienia związane ze zbyt dużą ilością niepotrzebnie zjadanych kalorii?

Rozwiązaniem jest trzymanie się, zgodnie z założeniami diety śródziemnomorskiej, prostych połączeń smakowych. Z czasem zaczniecie dostrzegać aromaty i smaki, na które wcześniej nie zwrócilibyście uwagi. Takie małe przyjemności są również częścią zdrowego modelu odżywiania.

Warto przyglądnąć się czerwonemu mięsu, czyli wołowinie i wieprzowinie. Powszechnie uważa się, że mięso (a zwłaszcza wołowina) jest niezbędne w żywieniu. Znalazło się na czarnej liście dlatego, że to nie jest prawda. W diecie korzystnej dla mózgu zalecane jest ograniczenie spożycia wieprzowiny i wołowiny na rzecz chudego drobiu i ryb z ekologicznych hodowli. Kreatywny kucharz bez trudu przyrządzi schabowe z piersi kurczaka. Szczególnie niezalecane jest spożywanie przetworzonych produktów mięsnych, jak kupne wędliny, parówki, konserwy, pasztety, pod tymi nazwami na półkach sklepowych nie kryje się nic dobrego.