Owoce jagodowe
Szczególną uwagą w diecie korzystnej dla mózgu należy poświęcić owocom jagodowym. Od początku istnienia ludzkości ludy zbieracko-łowieckie, żyjące na obszarach porośniętych lasem, żywiły się owocami jagodowymi. Biorąc pod uwagę liczne badania, można stwierdzić że owoce jagodowe pomagają w przeciwdziałaniu starzenia się komórek mózgowych. Mikołaj Choroszyński w swojej książce pt. „Dieta mind. Sposób na długie życie” opisuje zdrowotne właściwości owoców.

Owoce jagodowe dzielą się na dwie grupy: rosnące dziko oraz sadownicze. Wyróżnić możemy między innymi agrest, aronię, borówkę czernicę, zwaną również czarną jagodą, borówkę brusznicę, jeżynę, malinę, porzeczkę białą, porzeczkę czerwoną, porzeczkę czarną, poziomkę, truskawkę oraz winogrono i żurawinę. Według przeprowadzonych badań dotyczących prewencji chorób neurodegeneracyjnych - spożywanie dwóch porcji owoców jagodowych w tygodniu daje zaskakujące efekty. Warunkiem jest spożywanie owoców jagodowych przez cały rok.
Latem i jesienią nie ma problemu ze świeżymi truskawkami, malinami, poziomkami i jeżynami. Natomiast zimą i wczesną wiosną powinniśmy ratować się owocami mrożonymi. Proces mrożenia nie wpływa negatywnie na związki polifenolowe. Warto więc zawczasu zaopatrzyć się w odpowiednie przetwory. 

Truskawki mają sporo witamin ( zwłaszcza witaminy C) i minerałów, a do tego są niskokaloryczne. Truskawki jednak są całkiem nowym tworem, owoc ten powstał około 200 lat temu jako jedna z pierwszych roślin GMO, z krzyżówek poziomek rosnących naturalnie w lasach. Może właśnie dlatego nasze organizmy nie do końca nauczyły się je tolerować i truskawki są jednymi z najbardziej alergizujących owoców. Dobrze zwrócić uwagę, czy nas nie uczulają!
Nie należy dać się zwieść urokowi opakowań produktów zawierających owoce. To nie to samo co naturalne owoce. Jeżeli nawet oprócz barwników i aromatów zawierają truskawki lub jagody, to na pewno nie mają właściwości prozdrowotnych. Nie należy spożywać produktów wysoko przetworzonych, szczególnie serków i jogurtów z dodatkiem cukrów.

Pozostałe owoce
Kuchnia śródziemnomorska bogata jest w owoce przez cały rok. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy włączyli do naszej codziennej diety owoce.
Nasze polskie przysłowie mówi: Jedz jedno jabłko dziennie, a unikniesz lekarza! Nie sposób się z tym nie zgodzić.

Cukier w owocach
Większość owoców, może poza awokado, jest źródłem cukrów prostych. Jednak cukier w owocach oddziałuje zgoła odmiennie na organizm ludzki niż wyizolowane jego formy, w związku z tym zupełnie nie powinniśmy się tym przejmować. Zawartość witamin, przeciwutleniaczy, enzymów i błonnika zdecydowanie przemawia za włączeniem owoców do naszej diety!

Jak jeść owoce?
Po prostu surowe! Świeże i umyte owoce nie potrzebują naprawdę nic więcej. Tylko wtedy wszystkie skarby w nich zawarte będą w pełni wykorzystane. Oczywiście, w postaci sałatek lub jako dodatek do surówek też są zdrowe. Pieczenie i prażenie owoców, szczególnie zimą, lub wykorzystanie domowych przetworów pozwala na pyszne kulinarne eksperymenty.
Owoce zawierają mnóstwo witamin i przeciwutleniaczy, są też niskokaloryczne. Mają naturalny błonnik, wspierający pracę przewodu pokarmowego. Jednak na dostępne w handlu soki owocowe należy uważać. Nie ma w nich błonnika, za to jest duża ilość cukru. To, co wartościowe, w dużej mierze pozostaje w miąższu. Świeżo wyciskane soki, można mieszać z wodą mineralną lub z sokami warzywnymi. Idealnym rozwiązaniem na lato jest woda z sokiem z cytryny i listkiem mięty lub niesłodzony kompot. 

Owoce świetnie nawadniają i sprawdzą się szczególnie w upalne dni, kiedy nie mamy apetytu. Bogate w potas, usprawniają pracę układu krwionośnego, ograniczając ryzyko rozwoju chorób serca i cukrzycy typu 2. Zmniejszają też ryzyko rozwoju kamieni nerkowych.
Na szczególną uwagę zasługują grejpfruty. Są bardzo zdrowe ze względu na wyjątkowe właściwości. To źródło witaminy C i kwasu foliowego, a także błonnika, a przy tym mają bardzo mało cukru. 

Grejpfruty zawierają jednak substancje czynne zwane furanokumarynami, które wchodzą w interakcje z niektórymi lekami. Z badań wynika, że reagują z blisko 85 lekarstwami przepisywanymi na receptę. Trzeba więc zachować umiar w ich spożywaniu gdy zażywa się dużo lekarstw.
Jedzenie owoców niesie ze sobą wiele prozdrowotnych korzyści. Jedzone z umiarem i sezonowo powinny być włączone do codziennej diety.

Przepis

Tarta z kaszy kukurydzianej z owocami
Składniki: kasza kukurydziana, woda, banan, gruszka, śliwki, szczypta soli.

Przygotowanie
Kaszę zalać szklanką zimnej wody i gotować na małym ogniu, od czasu do czasu mieszając. Dodać szczyptę soli. Jak kasza wypije całą wodę, wyłączyć ogień i zostawić pod przykryciem jeszcze na 10 min. Następnie masę przełożyć do sylikonowej foremki. Najpierw ułożyć grubą warstwę z bananów, ponieważ to one dają ciastu słodycz. Na banany ułożyć plasterki gruszki i połówki śliwek. Całość zapiec 20 min. w mocno nagrzanym piekarniku. Po wyjęciu z piekarnika zostawić do ostygnięcia.