Przesłuchania konkursowe odbywają się w hajnowskim soborze św. Trójcy. W sumie weźmie w nich udział 30 chórów m.in. z Polski, Białorusi, Czarnogóry, Finlandii, Macedonii Północnej, Niemiec, Rosji, Rumunii, Serbii czy Ukrainy.

Pierwszego dnia największą grupę stanowiły tradycyjnie chóry parafialne, w tym młodzieżowe z województwa podlaskiego, m.in. z Hajnówki, Bielska Podlaskiego i Białegostoku. Specyfiką festiwalu jest właśnie to, że znaczna część uczestników to zespoły parafialne, które wykonują muzykę cerkiewną przede wszystkim podczas uroczystości religijnych.

Uczestnicy oceniani są w kilku kategoriach, m.in. chórów parafialnych wiejskich i miejskich oraz akademickich. Najlepsi zaśpiewają na dwóch sobotnich koncertach galowych: pierwszy odbędzie się w hajnowskim soborze, drugi - w białostockiej cerkwi Hagia Sophia.

Festiwalowi towarzyszą prezentacje chórów poza Hajnówką, np. w Białymstoku, Warszawie, Krakowie, Bielsku Podlaskim, Kleszczelach, Michałowie i Gródku. Przygotowano też kilka wystaw do obejrzenia w Hajnówce, w tym ekspozycję płyt winylowych dzieł najbardziej znanych kompozytorów muzyki cerkiewnej czy wystawę fotograficzną przydrożnych, podlaskich krzyży i kapliczek.

Kilka lat temu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej, którym patronuje Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny, zostały wyróżnione medalem im. księcia Konstantego Ostrogskiego, który przyznaje kapituła przy redakcji miesięcznika "Przegląd Prawosławny" za zasługi dla prawosławia i działalność na rzecz ekumenizmu.

Festiwal ma również na koncie tytuł "Podlaska marka roku", przyznawany z inicjatywy samorządu województwa.

W maju to nie jedyna w Podlaskiem taka impreza. W przyszłym tygodniu w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej "Hajnówka 2019". Co prawda ma on Hajnówkę w nazwie, bo tam był zapoczątkowany, ale od 16 lat odbywa się w stolicy województwa podlaskiego.

Tam w przesłuchaniach konkursowych weźmie udział 27 chórów z jedenastu krajów, m.in. z Ghany.