Urząd m.st. Warszawy wraz z operatorem rowerów miejskich Veturilo firmą Nextbike oraz strażą miejską zainaugurował kampanię społeczno-edukacyjną pod hasłem "Rower to pojazd". Organizatorem i pomysłodawcą akcji jest Zarząd Dróg Miejskich.

"Szacujemy, że ponad 7 proc. przejazdów w Warszawie to przejazdy rowerowe. Na szlaku przy ul. Świętokrzyskiej nasze liczniki odnotowały w zeszłym roku 1,3 mln przejazdów. (…) Ponieważ ta forma ruchu rozwija się bardzo dynamicznie, potrzebne są również takie akcje jak ta, którą inaugurujemy dzisiaj - akcje nakierowane na bezpieczeństwo ruchu rowerowego i ruchu drogowego"

– powiedział na konferencji zorganizowanej obok trasy rowerowej przy skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński.

"Rower to pojazd, więc porusza się zdecydowanie szybciej od pieszego i stanowić może dla niego zagrożenie. Rowerzysta oprócz praw ma na drodze także obowiązki. Zależy nam na wzbudzeniu empatii i poczucia odpowiedzialności wśród rowerzystów"

- powiedział zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Tamás Dombi.

P.o. dyrektora Biura Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy Michał Domaradzki wskazał, że w ubiegłym roku na warszawskich drogach odnotowano 43 ofiary śmiertelne, w tym 4 wśród rowerzystów.

"Elementem tej kampanii jest również troska o to, aby warszawskie ulice były ulicami maksymalnie bezpiecznymi"

- podkreślił.

ZDM na podstawie sugestii mieszkańców oraz własnych obserwacji wyodrębnił sześć problematycznych sytuacji, z którymi chce się zmierzyć w ramach kampanii. Są to: jazda po chodniku, brak sygnalizowania manewru skrętu, brak obowiązkowego oświetlenia roweru, jazda pod prąd jednokierunkowymi pasami dla rowerów oraz nieżyczliwość wobec pieszych.

Działania przewidziane w ramach akcji będą widoczne zarówno w mieście, jak i w internecie. Przy ruchliwych trasach rowerowych będzie można spotkać edukatorów, którzy będą przekazywać wiedzę, jak jeździć przepisowo. Na "wzorowych rowerzystów" będą czekały drobne gadżety rowerowe, a ci, którym trzeba przypomnieć przepisy, dostaną materiały edukacyjne kampanii. Oprócz działań w terenie miasto przygotowało serię krótkich filmów i infografik. Wszystkie te działania będą realizowane w ciągu najbliższych kilku miesięcy.