Przedsięwzięcie skierowane do nauczycieli świętokrzyskich szkół zainauguruje zaplanowana na środę konferencja, połączona z turniejem gier dla uczniów starszych klas szkół podstawowych, które odbędą się w Centrum Kongresowym Targów Kielce.

Jak poinformowała Izabela Juszkiewicz ze  Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przedsięwzięcie dotyczące gamifikacji w szkole, nawiązuje do realizowanego wcześniej w szkołach regionu projektu "Akademia Obywatelska 1918". Młodzi ludzie przygotowywali wówczas lokalne inicjatywy, związane z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. "Szkoły otrzymały od nas wtedy pakiety gier i teraz naszym założeniem jest wdrożenie i pokazanie możliwości wykorzystania tych gier w procesie edukacyjnym" – dodała.

Podczas turnieju będzie wykorzystana gra planszowa "Wielki quiz – Historia Polski", a jednym z etapów zabawy, będzie także quiz multimedialny.

Juszkiewicz wyjaśniała, że pojęcie gamifikacji wywodzi się z biznesu. "Był to pomysł na rozwijanie kadry menedżerskiej, poprzez wykorzystanie różnorodnych gier. Dzięki temu, że na polu biznesu odniosło to ogromny sukces, postawiono spróbować przenieść gamifikację na obszar edukacji" – opisywała.

Inicjatorzy projektu ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli chcą pokazać nauczycielom, jak można wykorzystywać tradycyjne gry planszowe i aplikacje komputerowe z grami na szkolnych lekcjach. "Chcemy pokazać, w jaki sposób można to zrobić, podążając za podstawą programową - realizując ją a jednocześnie uatrakcyjniając lekcje i zwiększając motywację uczniów" – mówiła Juszkiewicz.

Wskazała, że naukowo udowodniono, iż zarówno dzieci, jak i dorośli najefektywniej uczą się w sytuacjach, w których wyzwalają się duże emocje. "Dzięki mądrym grom, takim, które pozwalają zwiększyć też kompetencje, pojawiają się emocje. W sposób naturalny powodują one, że uczniowie nabywają umiejętności, odchodząc od elementów związanych tylko z ciągłym powtarzaniem czy czytaniem" – zauważyła Juszkiewicz.

Kolejnym etapem projektu będą zaplanowane na kwiecień warsztaty metodyczne dla nauczycieli, które mają pokazać, że gry mogą być wykorzystywane w nauczaniu w szkołach każdego przedmiotu. W czerwcu prezentowane będą filmy nagrane przez szkoły, w których zostanie pokazane wykorzystanie gier edukacyjnych na lekcjach. Projekt zostanie podsumowany we wrześniu.

W ramach inicjatywy nauczyciele poznają teorie gier oraz ich możliwości wykorzystania w trakcie procesu edukacyjnego. Zamiast uczestniczyć w tradycyjnych lekcjach, uczniowie będą mogli podjąć wyzwania, wyruszają na "misje", podczas których poszukują rozwiązania złożonych problemów. Pedagodzy będą mieli możliwość zaprojektować lekcje z wykorzystaniem elementów gamifikacji, jednocześnie współpracując z uczniami - adresatami przekazywanej wiedzy.

Głównym celem przedsięwzięcia jest promowanie innowacyjnych metod nauczania, które pozytywnie wpływają na proces edukacyjny.