Kontrakt między konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stoczni Wojennej oraz Stoczni Remontowej Nauta oraz Komendą Portu Wojennego dotyczy naprawy głównej i dokowej, a jego wartość wynosi ponad 85 mln zł.

Ze strony konsorcjum umowę podpisali wiceprezes PGZ Sebastian Chwałek, członek zarządu Grupy Michał Kuczmierowski, prezes PGZ SW sp. z o.o. Konrad Konefał oraz prezes SR Nauta Adam Potrykus, a ze strony Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu komendant kmdr Marek Bartkowski.

"Jednym z głównych zadań stoczni wchodzących w skład PGZ jest zagwarantowanie jak najszerszej autonomii w zakresie diagnostyki, remontowania i utrzymywania gotowości operacyjnej okrętów wojennych"

– powiedział cytowany w komunikacie PGZ Chwałek.

ORP Kontradmirał Xawery Czernicki jest przeznaczony do roli okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej w narodowych oraz sojuszniczych zespołach okrętów.

Remont wiąże się z tym, od 2021 r. jednostka wejdzie w skład NRF – sił odpowiedzi NATO.

Zadania Czernickiego to dowodzenie zespołami okrętowymi w operacjach przeciwminowych, zapewnienie bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, działania ratownicze, akcje gaśnicze, monitorowanie ruchu jednostek pływających, wsparcie logistyczne innych jednostek (w tym dostarczanie paliwa, wody czy żywności), funkcje okrętu-bazy dla sił własnych i sojuszniczych.

Zlecenie nam prac nad ORP Kontradmirał Xawery Czernicki to kolejne potwierdzenie naszych zdolności do serwisowania jednostek Marynarki Wojennej RP

– powiedział wiceprezes PGZ S.A., Sebastian Chwałek.

Okręt, budowany początkowo w ramach polsko-radzieckiego projektu jako pływająca stacja demagnetyzacyjna, wszedł do służby w 2001 r. jako jednostka wsparcia logistycznego. W latach 2008–09 został przebudowany i przystosowany do roli okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej.

PGZ skupia 63 spółki oraz posiada udziały w 40 innych w branżach obronnej, stoczniowej nowych technologii, a jej roczne przychody sięgają 5 mld zł.