W grudniu 2018 r. Narodo-we Centrum Kultury przeprowadziło badanie wśród młodzieży (w wieku 12–17 lat) dotyczące opinii na temat sztuki i dziedzictwa narodowego, w tym słuchania muzyki. Okazało się, że młodzi najczęściej sięgają po rap (25 proc.) i pop (23 proc.). Na dalszych miejscach w rankingu plasują się rock (10 proc.), disco polo (8 proc.) oraz dance (8 proc.). Podobnie jawi się ranking popularności gatunków oparty na wszystkich wskazaniach nastolatków. Największa grupa osób deklaruje słuchanie popu (62 proc.) oraz rapu/hip-hopu (59 proc.). Często wskazywane są również: dance (37 proc.), rock (33 proc.), disco polo (32 proc.), muzyka filmowa (26 proc.) oraz muzyka elektroniczna (21 proc.).

Uczestników badań zapytano również o ulubionych wykonawców muzyki. Zestawienie otwiera polski raper Paluch, tuż za nim Rihanna. W czołówce wprost roi się od raperów. W dwudziestce ulubionych artystów znaleźli się oprócz Palucha: Szpaku, Eminem (gigant światowego rapu), Quebonafide, Taco Hemingway, Bedoes, Peja, Popek, Reto i Kali. Ulubieni wykonawcy popu to artyści zagraniczni. Listę otwierają dwie amerykańskie wokalistki: Rihanna oraz Ariana Grande.

Ponadto popularni są: David Guetta (kojarzony z muzyką dance), brytyjski piosenkarz i gitarzysta Ed Sheeran oraz zmarły w 2009 r. Michael Jackson. Zaskoczeniem może być fakt, że Dawid Podsiadło, bijący rekordy popularności wśród dorosłej publiczności, ma niewielu fanów wśród osób w wieku 12–17 lat. Wielbiciele rocka chętnie słuchają zespołów Queen (z pewnością przyczynił się do tego film „Bohemian Rhapsody”) oraz Metallica. Fani disco polo sięgają po grupy: Boys, Akcent oraz Zenona Martyniuka.

Gusta muzyczne nastolatków są związane z wykształceniem ich rodziców. Wyraźnie powyżej średniej lokują się rodzice nastolatków słuchających rocka (45 proc. matek oraz 35 proc. ojców ma wyższe wykształcenie). Równie wysoki poziom wykształcenia mają jedynie rodzice nastolatków słuchających jazzu, smooth jazzu i chilloutu. Wyraźnie poniżej średniej jest wykształcenie rodziców nastolatków słuchających disco polo (23 proc. matek oraz 14 proc. ojców ma wykształcenie wyższe).