Podmiotem nadzorującym realizację kontraktu przez HII jest dowództwo techniczne US Navy, którym jest Naval Sea Systems Command (NAVSEA). Budowa lotniskowców (CVN 80) noszącego nazwę Enterprise oraz jeszcze nienazwanego okrętu (CVN 81) ma zakończyć się do lutego 2032 roku. Prace realizowane mają być w stoczni Newport News Shipbuilding leżącej w Wirginii. Będzie to trzeci i czwarty lotniskowiec typu USS Gerald R. Ford. Podpisanie umowy na dwa okręty ma zmniejszyć koszty budowy o ok. 4 mld dolarów oraz przyśpieszyć wprowadzenie lotniskowców na służbę do US Navy.

Lotniskowce typu Gerald R. Ford wyposażone są m.in. w elektromagnetyczne katapulty Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS) służące do błyskawicznego startu samolotów z pokładu okrętu, nowe reaktory oraz systemy napędzania, zintegrowany system walki jak i radar dwupasmowy (Dual Band Radar– DBR). Lotniskowce mają wyporność 100 tysięcy ton, długość 332,8 metrów i szerokość 78,0 m. Napęd jednostce zapewniają dwa reaktory jądrowe o mocy 400 tys. KM każdy, dzięki którym okręt może osiągnąć prędkość 30 węzłów. Zasięg lotniskowca jest nieograniczony, a operować może bez ponownego zasilania nawet 20 lat. Załogę ma stanowić 4660 wojskowych. Operować natomiast z tego okrętu może pomiędzy 75 a 90 śmigłowców, dronów i samolotów, w tym najnowocześniejszych F-35. Uzbrojenie okrętu stanowią pociski rakietowe krótkiego zasięgu RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) i RIM-116 RAM, a także system artyleryjski obrony bezpośredniej CIWS. Mają one zapewnić bezpieczeństwo przed samolotami, dronami, śmigłowcami oraz pociskami manewrującymi.