„Orfeusz i Eurydyka” począwszy od swej premiery 5 października 1762 roku na deskach wiedeńskiego Burgtheater, udanie, podbijając serca melomanów, kroczy przez kolejne sceny operowe świata. Polska premiera miała miejsce czternaście lat po prapremierze (1776) i dwa lata po wystawieniu paryskim, które pokazało światu nową wersję dzieła. Wspomniane novum polegało na odejściu od angażowania do głównej partii kastrata, a powierzenie jej zgodnie z ówczesną modą tenorowi. O popularności i ponadczasowym pięknie dzieła świadczy fakt, że doczekało się ono znakomitej adaptacji dokonanej przez samego Hectora Berlioza, który doprowadził nawet do powstania nowej, włoskojęzycznej wersji, ta zaś podbiła czołowe sceny Włoch (z La Scalą włącznie) a prowadzona przez Arturo Toscaniniego, zachwyciła melomanów nowojorskiej Metropolitan Opera.

Dyrygowali spektaklami „Orfeusza i Eurydyki” tacy giganci  jak Bruno Walter, Pierre Monteux i Wilhelm Furtwängler, Dzieło z czasem, w imię osiągnięcia realizmu scenicznego, doczekało się kolejnej nowej wersji, w której główna partia męska została powierzona barytonowi. Ta mnogość wersji sprawiła, że na pewien czas zapomniano o oryginalnej, francuskojęzycznej H. W, Glucka. Powrócił do niej sam Fritz Reiner w londyńskiej Covent Garden (1937).

Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej bazować będzie na włoskojęzycznej wersji dzieła.  Oparta na popularnym micie o Orfeuszu, synu Apollina i Kalliope opera, zostanie wyreżyserowana przez Magdalenę Piekorz, wybitną postać polskiej reżyserii filmowej i teatralnej, scenarzystkę, laureatkę Złotego Lwa na 29. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni .

Kierownictwo muzyczne nad premierą sprawować będzie Stefan Plewniak, artysta o którym mówi się, że to jedno z najbardziej elektryzujących nazwisk tej dekady XXI wieku.  To jeden z najwybitniejszych skrzypków barokowych młodego pokolenia, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, Conservatory Maastricht Holandia oraz Conservatoire National Superier de Musique et Danse de Paris. Doświadczenie artysty w obcowaniu z muzyką dawną wykonywaną zgodnie z zasadami epoki na instrumentach dawnych, ma tu niebagatelne znaczenie, bowiem poprowadzi on Zespól Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej - Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.