W trakcie misji dostrzeżono potrzebę doposażenia działających w ramach PKW samolotów, poprzez dodanie systemu łączności satelitarnej SATCOM, dodatkowych radiostacji dla nawigatorów i systemu automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Jako pierwszy do wykonawcy doposażenia, PZL Mielec, dotarł po przylocie do kraju, samolot 1017, który po modernizacji ponownie został przebazowany do Sigonelli i od 26 czerwca 2018 rozpoczął wykonywanie zadań w ramach PKW EU Sophia. Dwa dni później do kraju, celem modernizacji analogicznej do tej przeprowadzonej na samolocie 1017, powrócił samolot 1008. Ponowna wymiana samolotów miała miejsce w październiku 2018 roku. 2 października, po wykonaniu niezbędnych modernizacji, samolot M28B 1R o numerze bocznym 1008 przebazowano do Bazy Lotniczej Sigonella, a dwa dni później do Siemirowic powrócił samolot 1017. 17 października załoga lotnicza PKW EU Sophia wykonała samolotem M28B 1R o numerze bocznym 1008 setny lot, a 6 listopada, zrealizowano najdłuższą misję w ramach PKW, spędzając łącznie w powietrzu 8 godzin i 17 minut. 7 grudnia Zespół Lotniczy PKW EU Sophia osiągnął nalot 500 godzin spędzonych nad Morzem Śródziemnym — czytamy na oficjalnym portalu Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Misja Unii Europejskiej została ustanowiona w maju 2015 roku, w celu rozbijania przemytu migrantów i handlu ludźmi w centralnej części Morza Śródziemnego. We wrześniu 2015 roku, dwa miesiące po oficjalnym rozpoczęciu, otrzymała nazwę "Sophia". Polski Kontyngent Wojskowy EU SOPHIA, sformowany przez BLMW, liczy 100 żołnierzy. W skład kontyngentu wchodzą także żołnierze z: Komponentu Wojsk Specjalnych, 10. Brygady Logistycznej, 9. Brygady Wsparcia Dowodzenia, 3. Flotylli Okrętów, Żandarmerii Wojskowej i 6. Ośrodka Radioelektronicznego.