Warzywo jest źródłem witamin (A, B1, B2, B3, B9, C, E, K), s-karotenu, minerałów (wapń, potas, magnez, mangan, żelazo, miedź), sulforafanu, luteiny. O zdrowotnych właściwościach jarmużu pisze dietetyk Małgorzata Różańska w książce „Super Żywność, czyli superfoods po polsku”

Działanie przeciwnowotworowe
Jedzenie warzywa zmniejsza ryzyko wystąpienia raka przewodu pokarmowego: jamy ustnej, gardła, przełyku, żołądka, jelita grubego oraz odbytu. Obniża także prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworu piersi, prostaty i pęcherza moczowego. Zmniejsza również ryzyko zachorowania na raka płuc u byłych palaczy. Spożycie 3–5 porcji jarmużu na tydzień wystarczy, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworów aż o 30–50%!

Zmniejszenie infekcji Helicobacter pylori 
Infekcje te powiązane są  z takimi chorobami jak: zapalenie błony śluzowej żołądka, choroba wrzodowa żołądka, rak żołądka i beta-limfocytowy chłoniak żołądka. 

Profilaktyka chorób układu krążenia, chorób oczu, chorób neurodegeneracyjnych 

Przeciwwskazania 
Zażywanie leków na rozrzedzenie krwi, wymaga konsultacji lekarza w sprawie spożywania warzywa. 

Jak przygotować jarmuż?
Najlepiej jeść jarmuż na surowo i unikać długiego gotowania, można warzywo co najwyżej sparzyć wrzątkiem albo gotować na parze do 5 min. Jarmuż można przyrządzać na wiele sposobów: podawać na surowo, wyciskać z niego sok, miksować w zielonych koktajlach, krotko smażyć, przygotowywać na parze, blanszować, gotować, a nawet piec. Młode liście najlepiej nadają się do sałatek. 

Przepisy

Koktajl z jarmużu, gruszki i soku pomarańczowego
Składniki na 2 porcje: 2 garści jarmużu (60 g), 1 gruszka, 1 szklanka świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy.

Przygotowanie 
Z gruszki usunąć gniazda nasienne. Jarmuż zmiksować z gruszką na gładką masę. Pod koniec miksowania dodać świeżo wyciśnięty sok z pomarańczy.

Sałatka z jarmużem, batatami i orzechami włoskimi
Składniki na 2-4 porcje: 200 g świeżego jarmużu, 2 bataty, 60 g orzechów włoskich, 100 g rodzynek. 
Dressing: 2 łyżki płynnego miodu pszczelego, 3 łyżki oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego nierafinowanego, sok z ½ cytryny, sok z ½ pomarańczy, 1 łyżka musztardy.

Przygotowanie 
Nagrzać piekarnik do 180 stopni. Obrać i pokroić w małą kostkę bataty. Polać oliwą, wysypać na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i piec w nagrzanym piekarniku 30 minut. Umyć jarmuż. Porwać palcami i oderwać twarde nerwy. Zamieszać w misce wszystkie składniki na dressing. Dodać jarmuż i wymieszać aż liście zmiękną. Orzechy włoskie połamać na mniejsze kawałki. Prażyć na patelni lub dodać na blaszkę z batatami na ostatnie 5 – 8 minut. Ostudzone bataty i orzechy dodać do miski z jarmużem. Wymieszać i posypać rodzynkami.