Niebezpieczne wyziębienie organizmu
Hipotermia zaczyna się wtedy, gdy ciepłota ciała spada poniżej 35°C. Jest jednak pewne rozróżnienie, stałość temperatury dotyczy wyłącznie wnętrza ciała czyli narządów klatki piersiowej, jamy brzusznej, wnętrza głowy oraz krwi. U zdrowego człowieka wynosi ona bez względu na warunki zewnętrzne 36-37,2°C. Temperatura nóg i rąk oraz warstwy powierzchniowej ciała jest zmiennocieplna i pomaga przez to w utrzymaniu stałej temperatury wnętrza.
Oprócz złych warunków pogodowych i nieodpowiedniego ubrania do hipotermii może przyczyniać  się  także osłabienie zdolności termoregulacyjnych organizmu, spowodowane zmęczeniem, głodem, przebytą chorobą lub podeszłym wiekiem.

Trzy stany wychłodzenia (hipotermii):
- wychłodzenie łagodne: pojawia się gęsia skórką, lekkie dreszcze, ręce i stopy zaczynają drętwieć
- wychłodzenie umiarkowane: dojmującym uczuciem zimna, sztywnością mięśni, osłabienie sprawności ruchowej, dezorientacja, trudności w mówieniu, spadek temperatury organizmu poniżej 32°C
- wychłodzenie ciężkie: zaburzenia psychiki, połączone z utratą przytomności, słabo wyczuwalne tętno, spadek temperatury ciała poniżej 28°C.

Pokonanie wychłodzenia o własnych siłach i odzyskanie normalnej temperatury ciała możliwe jest tylko w łagodnym stanie wychłodzenia, w dwóch pozostałych przypadkach potrzebna jest natychmiastowa pomoc medyczna.

Reakcja na zimno
Obniżenie temperatury poniżej właściwej dla nas temperatury jest sygnałem do natychmiastowego uruchomienia procesu termoregulacji. Nasz organizm  synchronizuje układ sercowo-naczyniowego, wewnątrzwydzielniczego oraz procesy metaboliczne. Celem tych działań jest utrzymanie właściwej temperatury naszego organizmu poprzez zwiększenie produkcji ciepła i zmniejszenie jego oddawania.

Zdrowotne zalety zimna 

Niższe temperatury zwiększają sprawności i odporność 
Przy intensywnym wysiłku w mniejszej temperaturze np. 5°C ludzki organizm jest bardziej sprawy np. podczas biegów maratońskich. Wynika to z faktu, że mniej energii przeznaczamy na wydalanie ciepła powstałego z długotrwałego wysiłku. Przebywanie w niskiej temperaturze przyczynia się do wzrostu  białych krwinek, odpowiedzialnych za naszą odporność.

Łatwiej spaść na wadze gdy jest chłodniej
Mniejsze temperatury w mieszkaniu pobudzają lepszą przemianę materii, wystarczy klika godzin dziennie spędzać w temperaturze między 15 a 17°C. Lepszy metabolizm powstrzymuje rozwój insulinooporności – co chroni przed cukrzycą.

W niższych temperaturach łatwiej znosimy ból
Ochładzania ciała pomaga w wielu sytuacjach np. wyrwaniu zęba, stłuczeniach (zmniejsza się opuchlizna).

Odpowiednio obniżona temperatura korzystnie wpływa na sen
Optymalną temperaturą do spania jest 16 - 19°C, wyższe i niższe temperatury mogą zakłócać głęboka fazę snu, tzw. REM – tej fazie przypisuje się największe możliwości regeneracyjne naszego mózgu.

Zimne kąpiele wspomagają oczyszczenie organizmu 
Zimna kąpiel powoduje zwiększenie poziomu glutationu, który neutralizuje wolne rodniki i pestycydy w wątrobie.

Więcej o morsowaniu jako sposobie na zdrową zimę w programie Telewizji Republika