Maliny są bogate w witaminy (A, C, E, B1, B2, B6) i składniki mineralne (potas, wapń, magnez, miedź,  mangan, żelazo). O zdrowotnych właściwościach malin i jeżyn pisze dietetyk Małgorzata Różańska w książce „Super Żywność, czyli superfoods po polsku”
 
Pozytywny wpływ na zdrowie, maliny i jeżyny zawdzięczają między innymi obecności polifenoli - silnym przeciwutleniaczom. Związki te wzmacniają mechanizmy obronne przeciw infekcjom wirusowym i bakteryjnym. Maliny i jeżyny są bogate także w błonnik pokarmowy, pektyny i substancje śluzowe, dzięki czemu korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Za charakterystyczny smak i zapach malin odpowiada tzw. keton malinowy – związek, który pomaga walczyć z otyłością.

Ekstrakty z malin i jeżyn działają nie tylko bakteriobójczo, ale równocześnie nie szkodzą komórkom organizmu ludzkiego i w odróżnieniu od antybiotyków nie powodują skutków ubocznych. 

Wyciągi z owoców malin i jeżyn stosuje się także w celu wzmocnienia działania antybiotyku. Dzięki temu możliwe jest zastosowanie mniejszej dawki leku. 

Sok z malin działa napotnie, pomagając zwalczyć wysoką gorączkę dzięki zawartości salicylanów. Dzięki obecności polifenoli, kwasu elagowego i salicylanów maliny doskonale sprawdzają się jako składnik diety stosowanej przy przeziębieniu i grypie. Z tego powodu malin powinny unikać osoby, które mają alergię na salicylany.

Właściwości substancji zawartych w malinach i jeżynach:
- działanie antynowotworowe,
- wspomaganie pamięci i profilaktyka chorób neurodegeneracyjnych mózgu, 
- działanie przeciwreumatyczne,
- wspomaganie leczenia choroby wrzodowej żołądka,
- pomoc w redukcji masy ciała.

Przepisy 

Kasza jaglana zapiekana z malinami

Składniki na 2 porcje: 1/2 szklanki kaszy jaglanej (90 g), 1 szklanka mleka krowiego lub roślinnego, 1 łyżeczka miodu, 1 łyżeczka masła, 1 łyżka żurawiny suszonej, 1 szklanka malin (120 g)

Podprażyć kaszę jaglaną w garnku o grubym dnie, aż poczuje się jej charakterystyczny zapach. Kaszę zalać szklanką mleka, dodać miód. Gotować około 10-15 minut pod przykryciem, odstawić na 15 minut, by kasza wchłonęła resztę płynu. Wymieszać kaszę z masłem i żurawiną. Nałożyć do miseczek żaroodpornych. Dodać na wierzch maliny. Miseczki przykryć folią aluminiową i piec około 10 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni, po tym czasie zdjąć folię i zapiekać kolejne 10 minut.


Owsianka z malinami i czekoladą

Składniki: 1 szklanka mleka krowiego lub roślinnego, garść malin (mogą być mrożone), 6 łyżek płatków owsianych, górskich, 1 łyżeczka zmielonego siemienia lnianego, 2 kostki gorzkiej czekolady, minimum 70% kakao.

Ugotować płatki na mleku. Do ugotowanych dodać zmielone siemię lniane. Zanim owsianka ostygnie, dodać na wierzch pokruszone kostki gorzkiej czekolady. Na końcu dodać maliny.