Celem twórców aplikacji nie jest przekonanie użytkownika do jednorazowej opłaty za jej pobranie, ale utrzymanie jego zainteresowania przez dłuższy czas. Szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy preferencje konsumentów szybko się zmieniają, a twórcy prześcigają się w tworzeniu contentu odpowiadającego na potrzeby nawet najbardziej wymagających odbiorców.  

Statystyki pokazują, że średnio 80% pobierających korzysta z zainstalowanej aplikacji tylko przez jeden dzień, natomiast niespełna 12% używa jej przez tydzień. Czy to oznacza, że wszyscy którzy skorzystali z aplikacji tylko raz, już nigdy do niej nie powrócą? Okazuje się, że nie! Użytkownicy często instalują ją ponownie po miesiącu, a nawet po roku.
- wyjaśnia Andrzej Goleta, Digital Marketing Manager Adexon.

Powracający użytkownicy

Badania wskazują, że 11% osób, które przestały korzystać z danej aplikacji, powraca do niej po trzech miesiącach, 17% po dwóch miesiącach, a 4% nawet po rocznej przerwie. Statystyki te uzależnione są również od kategorii, do której należy aplikacja. Najwięcej „powrotów” odnotowują: gry, narzędzia oraz e-commerce. Poniżej średniej znajdują się natomiast: sieci społecznościowe, styl życia, podróże, rozrywka, a także biznes. Szacuje się, że do aplikacji z obszaru e-commerce, po trzymiesięcznej przerwie powraca nawet 18% użytkowników, natomiast po tym samym czasie do tych z kategorii biznes tylko 2%.  

Istnieje jednak duże ryzyko, że powracający użytkownicy mogą zostać uznani za nowych – nigdy wcześniej niekorzystających z danej aplikacji. Dlatego też, chcąc prowadzić rzetelne statystyki, należy obserwować użytkowników, aby wiedzieć którzy z nich powrócili po dłuższym czasie, a którzy faktycznie pobierają aplikację po raz pierwszy. Jest to działanie korzystne także dla konsumentów, ponieważ w przypadku płatnej kampanii mogą oni zostać potraktowani jak nowi użytkownicy, co wiąże się z obciążeniem ich kolejną opłatą.  
- tłumaczy ekspert Adexon.

Obserwowanie użytkowników  

Użytkownik przestał korzystać z aplikacji? To nie powód do zmartwień! Ważne jest jednak, aby monitorować, po jakim czasie aplikacja zostaje usunięta z urządzenia odbiorcy. Pozwoli to oszacować, ile czasu marketerzy mają na to, aby zainteresować odbiorców swoim produktem, tak aby zostali czynnymi użytkownikami danej aplikacji na dłużej.

Wiele zależy również od kategorii. Istnieje bardzo dużo aplikacji rozrywkowych, które usuwane są już po jednym dniu, natomiast z tych z obszaru e-commerce użytkownik korzysta średnio ponad 11 dni.
- twierdzi Andrzej Goleta.  
 
A co z ponownymi instalacjami? Z badań Adjust wynika, że średnio 40% użytkowników, którzy usunęli aplikację, zainstaluje ją ponownie.  
 
Należy pamiętać, że najważniejsze jest śledzenie zachowań użytkowników i tego, jak często usuwają aplikacje lub ponownie je instalują. Pozwala to uzyskać wiele cennych informacji o ich wartości, jakości oraz źródłach pozyskiwania odbiorców. Dzięki temu można również dokładniej określić, jakie zmiany należy wprowadzić, aby produkt był jeszcze atrakcyjniejszy dla klienta oraz lepiej dopasowany do jego potrzeb.   
 - mówi Andrzej Goleta,