Prezes PKP Cargo brał udział w panelu „Innowacje – klucz do rozwoju transportu i przemysłu kolejowego” i to właśnie w jego trakcie zwrócił uwagę, że w branży kolejowej innowacje to nie tylko nowe technologie, ale też zmiany organizacyjne i procesowe.
 
Wskazał przy tym na dwa strategiczne dla jego spółki i systemu kolejowego w Polsce projekty, których realizacja już się rozpoczęła. Pierwszy to umowa dotycząca budowy lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej z modułem autonomicznym.

- W tym kierunku zmierza świat i lokomotywy autonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy taki produkt będziemy mieli u nas – podkreślił Warsewicz.

Drugi projekt to budowa lokomotywy o napędzie wodorowym.

- Dziś podpisujemy list intencyjny z FPS Cegielski dotyczący konstrukcji i budowy takiej lokomotywy. Wcześniej z kolei podpisaliśmy porozumienie z JSW na produkcję paliwa wodorowego. Uważamy, że wodór jest paliwem przyszłości – powiedział prezes PKP Cargo.

Zgodnie z zapowiedziami władz PKP Cargo, wdrożenie tych projektów to nie pieśń przyszłości – wprowadzanie innowacji na kolei już trwa.

- Rozwiązania dotyczące komercyjnego zastosowania wodoru już w Polsce istnieją. Są już lokomotywy o napędzie wodorowym, które jeżdżą po Europie Zachodniej. Dlatego analizując z perspektywy doświadczenia rynku i zasadności patrzymy na ten projekt z dużym optymizmem i nadzieją. Jeżeli taki produkt na polskim rynku się znajdzie to jesteśmy gotowi i otwarci do jego wykorzystania do komercyjnych przewozów – zadeklarował Warsewicz.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił z kolei uwagę, że innowacje na kolei przebiegają dwoma ścieżkami. Z jednej jest to odbudowa zaniedbanej infrastruktury, a z drugiej wdrażanie nowoczesnych rozwiązań.

- Jesteśmy na tych dwóch ścieżkach jednocześnie. Bo oczywistym jest, że musimy łatać, czyli modernizować zaniedbaną przez długie lata infrastrukturę. I to dotyczy infrastruktury twardej, czy taboru, ale też zasobów ludzkich i sfery digitalizacji różnych przedsięwzięć. Z drugiej strony wszystkie te działania modernizacyjne muszą się łączyć z innowacyjnością – zaznaczył Bittel.