Przypomniał, że abonament radiowo-telewizyjny "trzeba płacić", a KRRiT może umorzyć tylko te wnioski, do których "ma podstawę prawną".

Dobrze bardzo się stało, że w zeszłym roku rząd wypłacił rekompensaty za udzielane ulgi w płaceniu abonamentu i to pozwoliło podratować sytuację finansową mediów publicznych; mam nadzieję, że abonament będzie uchwalony

- powiedział Kołodziejski.

Ale dopóki ustawa (o opłatach abonamentowych) nie jest zmieniona, to przypominam, że abonament płacić trzeba, bo już jesteśmy zalani (...); 250 tys. wniosków o umorzenie zaległości abonamentowych, albo o rozłożenie na raty jest (w KRRiT) - poinformował.

W wielu z tych pism (o umorzenie zaległości abonamentowych) powtarza się ten sam wątek: +uwierzyłam byłemu premierowi (Donaldowi Tuskowi - przyp.), uwierzyłam przewodniczącemu tej bądź innej partii, że abonamentu nie będzie trzeba płacić, a teraz komornik puka do drzwi i zajmuje konta

- mówił Kołodziejski.

Szef KRRiT zaznaczył, że Rada może umorzyć tylko te wnioski, do których "ma podstawę prawną, czyli ściśle określone zasady zapisane w ustawie".

Też warto się z nimi zapoznać, (dowiedzieć się) kto ma podstawę do umorzenia, do ulgi, albo zwolnienia z abonamentu

- dodał.

Rada Ministrów przyjęła w połowie kwietnia br. projekty nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy o opłatach abonamentowych, który przewiduje m.in. wprowadzenie dla mediów publicznych karty powinności misyjnych. Jej najważniejsze założenia to doprecyzowanie definicji misji publicznej jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz katalogu ich zadań misyjnych. Zadania nadawców publicznych, wynikające z misji publicznej, uzupełniono m.in. o działalność w Internecie i technologiach cyfrowych.

Nowelizacja wprowadza też karty powinności, w której szczegółowo określone będą zadania misyjne nadawców publicznych na 5 lat. Karta ta będzie efektem porozumienia zawieranego pomiędzy nadawcą a przewodniczącym KRRiT. Obecnie 19 podmiotów publicznej radiofonii i telewizji składają do KRRiT kwartalne sprawozdania z realizacji misji publicznej. Zgodnie z nowelizacją będą ustalać z przewodniczącym KRRiT kartę powinności określającą projekty, które będą realizowane w ramach misji publicznej, oraz plan ich finansowania, zarówno ze środków publicznych, jak i wpływów z działalności komercyjnej nadawcy.

Projekt takiego planu na najbliższy rok będą przekazywać KRRiT do końca kwietnia, a jego ostateczna wersja ma zostać uzgodniona i opublikowana od końca listopada. Na postawie tych planów KRRiT będzie przekazywać nadawcom środki z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Środki te nie będą mogły być wyższe niż koszt netto misji publicznej, czyli nakłady poniesione na projekty realizowane w ramach tej misji pomniejszone o wpływy z tych projektów (np. przychody reklamowe).

Zgodnie z nowelizacją nadawcy publiczni będą mieć prawo do zachowania maksymalnie 10 proc. środków od KRRiT, jeśli przy realizacji projektów w ramach misji publicznej poniosą niższe od planowanych koszty netto. Większe nadwyżki będą musieli zwracać regulatorowi.

Nowelizacja przewiduje też stworzenie procedury tzw. uprzedniej oceny przewidywanych istotnych usług medialnych, które będą mogły być finansowane ze środków publicznych. Każda istotna nowa usługa nadawcy publicznego po konsultacjach społecznych oceniana byłaby przez organ nadzorujący nadawców pod kątem jej wartości publicznej i wpływu na rynek. Organ nadzorujący będzie decydował o możliwości stworzenia nowej usługi i finansowania jej ze środków publicznych.

Nowelizacja reguluje też zasady nadzoru nad jakością realizacji misji publicznej, m.in. przez doprecyzowanie obowiązków sprawozdawczych nadawców i poszerzenie kompetencji nadzorczych nad nadawcami.

Wprowadzono także możliwość wydawania wiążących zaleceń dotyczących realizacji misji, a w przypadku gdy nie byłyby one realizowane – nakładania kar finansowych na osoby zarządzające działalnością nadawców.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2020 r.

Nowelizację ustaw o radiofonii i telewizji oraz abonamencie przygotowano, żeby dostosować przepisy do stanowiska Komisji Europejskiej z 2011 r. nakazującego maksymalne sprecyzowanie misji publicznej mediów oraz ograniczenia pomocy państwa dla mediów publicznych.