Organizowanie i pokonywanie przeprawy wodnej jest jednym z elementów programowego szkolenia realizowanego przez pododdziały 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej (17. WBZ). Celem szkolenia było doskonalenie umiejętności prowadzenia działań bojowych w terenie lesisto-jeziornym przez piechotę zmotoryzowaną - informuje oficjalny portal wielkopolskiej brygady. 

Zadaniem, które postawił przed pododdziałem dowódca batalionu, było opanowanie mostu oraz przyczółków jeziora Malcz. Do wykonania tego rozkazu niezbędne było przeprawienie się przez wskazany obiekt wodny. Praktyczne pokonanie przeszkody wodnej odbyło się z użyciem Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak, jak również przy wykorzystaniu łodzi oraz samodzielnie wpław. Nim jednak zmotoryzowani rozpoczęli forsowanie jeziora, zwiadowcy musieli rozpoznać teren działania piechoty. Po skrytym rozpoznaniu przyczółków na kanale, pluton rozpoznawczy przystąpił do przeprawy. Właściwe maskowanie oraz taktyczne działanie, spowodowało szybkie przeprawienie się na drugi brzeg. Następnie zwiadowcy rozpoznali drogę marszu do kolejnego przejścia przez kanał. Przemieszczając się poprzez trzcinę i zarośla pokonywali kanał w bród. Po rozpoznanej drodze i ubezpieczeniu przeciwległego brzegu w ślad za rozpoznaniem wyruszyli żołnierze 1. Batalionu piechoty zmotoryzowanej Ziemi Rzeszowskiej - czytamy. 

Nad zabezpieczeniem technicznym oraz zapewnieniem bezpieczeństwa podczas przeprawy czuwał plutonu rozpoznania inżynieryjnego z 5. Kresowego batalionu saperów z Krosna Odrzańskiego.