Inwestycje na polskich torach

 
 
Na temat nowego otwarcia w inwestycjach modernizacyjnych podejmowanych przez polskie koleje przedstawiciele PKP i firm wykonawczych dyskutowali podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
 
– Każdy proces inwestycyjny niesie ze sobą ryzyko. W obecnej unijnej perspektywie finansowej (lata 2014–2020) doszło z winy naszych poprzedników do 2–3-letnich opóźnień. Jednak dzięki podjętym przez nas działaniom planowane w tym okresie inwestycje powinny zostać zrealizowane – podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, w swoim wystąpieniu podczas debaty „Inwestycje infrastrukturalne – nowe otwarcie (kolej)” na ostatnim Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.
– Ostatni rok to duża, odrobiona przez PKP PLK, lekcja – zaznaczył Krzysztof Mamiński, prezes Grupy PKP SA. – Jestem przekonany, że wszystkie założone w obecnej perspektywie inwestycje, zostaną zakończone – powtórzył za Merchelem prezes PKP. – Powinny być one przy tym tak realizowane, by maksymalnie zmniejszać towarzyszące im utrudnienia. Dotyczą one zarówno pasażerów, jak i m.in. firm dostarczających niezbędne materiały budowlane na miejscu przeprowadzanych prac. Jednak znając determinację zarządu PLK i zatrudnionych w tej firmie pracowników, nie powinno być z tym problemów.
Prezes PKP poinformował, że do końca 2022 r. ponad 2/3 czynnych dworców zostanie zmodernizowanych. Koleje będą jednocześnie wdrażać nowy standard wobec wyselekcjonowanej grupy dworców innowacyjnych, funkcjonujących z wykorzystaniem zielonej energii. Będzie ich na początek 50.
– Jednym z głównych skutków przeprowadzanych prac modernizacyjnych na kolei powinien być zauważalny wzrost korzystających z jej usług pasażerów – zauważył Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka. – Powinniśmy umieć przekonać coraz większą część naszego społeczeństwa, że warto przesiadać się z samochodów do coraz bardziej nowoczesnych pociągów. Nie można też nie uwzględniać znacznie większej liczby wypadków na drogach niż na torach. Kierując swoją spółką postawiłem przed nią jasne zadanie: zapewnianie odpowiedniej mocy na kolejowej sieci energetycznej i nieprzerwane dostarczanie jej energii – podkreślił prezes.
– Moja firma stanowi stały element krajobrazu kolejowego i aktywnie wspiera rozwój infrastruktury kolejowej – dodał. – Na przeprowadzane inwestycje do 2020 r. przeznaczymy 1,5 mld zł z własnych środków. M.in. będziemy modernizować układy zasilania zarządzanej przez nas kolejowej sieci elektroenergetycznej.
– Uczestniczymy też w projektach innowacyjnych – widzimy w nich dla nas szansę rozwoju – stwierdził prezes Orzech. – We współpracy z PKP PLK przeprowadzamy np. prace nad zabezpieczaniem sieci trakcyjnej przez zamarzaniem. Możemy być efektywnym „wehikułem” do wdrażania innowacji na kolei. Widzimy w nich duży potencjał – zadeklarował.
– Oczekiwania na końcowy efekt przeprowadzanych inwestycji są duże – przekonywał Przemysław Gorgol, p.o. dyr. Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Cztery główne programy unijne przeznaczamy na doganianie unijnych standardów na kolei. Chodzi m.in. o faktyczne skracanie przejazdów miedzy dużymi miastami. Już niedługo np. podróż pociągiem z Warszawy do Katowic czy Krakowa skróci się poniżej 2 godzin. Jeszcze mniej potrwa przejazd z Poznania do Szczecina.
 
Maciej Pawlak
 
Relacja powstała we współpracy z PKP Energetyka S.A.

Opinie użytkowników

Pozostałe wiadomości

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Do czego są one potrzebne może Pan/i dowiedzieć się --> tu <--. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.