W komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu wskazano, że dzięki temu kolej w Polsce stanie się bardziej konkurencyjna. Krajowy rynek usług kolejowego transportu pasażerskiego zostanie otwarty na przewoźników z innych państw Unii Europejskiej.

Przygotowany w resorcie infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, dostosowuje przepisy krajowe do prawa unijnego.

CIR zauważył, że projektowane zmiany wzmocnią niezależność i bezstronność zarządcy infrastruktury kolejowej (chodzi np. o PKP Polskie Linie Kolejowe). Zapewnią też przejrzystość przepływów finansowych i rozliczeń między zarządcami infrastruktury i przewoźnikami kolejowymi, proponując m.in. zakaz wzajemnego udzielania pożyczek między zarządcą a przewoźnikiem kolejowym. Poprawią również efektywność i przejrzystość udostępniania infrastruktury dzięki m.in. wprowadzeniu możliwość prowadzenia negocjacji dotyczących opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej - wskazano.

Jak oceniło CIR, przyjęty projekt wzmocni uprawnienia prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, bo uzyska on możliwość żądania od zarządcy informacji o braku zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej oraz nadzór nad negocjacjami związanymi z opłatą za dostęp do infrastruktury.

W komunikacie zaznaczono, że nowe rozwiązania mają wejść w życie po 2 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać z dniem następującym po dacie ogłoszenia.