Na łamach niemieckiej gazety Westfälische Nachrichten 30 listopada 2017 roku ukazał się artykuł, w którym Sobibór określono mianem „polskiego obozu zagłady”. Po tym Stowarzyszenie Patria Nostra wezwało gazetę do opublikowania przeprosin i zapłacenia 50 tysięcy euro na rzecz organizacji zrzeszającej byłych więźniów obozów koncentracyjnych. Zastrzegło też, że oczekuje poprawy w przyszłych publikacjach medialnych. W wysłanym do redakcji wezwaniu, Stowarzyszenie powołało się na przepisy dotyczące ochrony dobrego imienia narodu i państwa polskiego.

Początkowo, w odpowiedzi na pismo polskiej organizacji, właściciel gazety Westfälische Nachrichten skierował przeciw Stowarzyszeniu Patria Nostra wniosek do niemieckiego sądu w Munster. Napisano we wniosku, że Stowarzyszenie Patria Nostra „nie ma prawa występować przeciw niemu przed żadnym sądem i żądać sprostowań, przeprosin czy zadośćuczynienia finansowego dla ofiar niemieckich obozów koncentracyjnych”.

Sąd przychylił się do wniosku i zgodził się przeprowadzić proces. Poinformował Stowarzyszenie Patria Nostra że konieczna będzie obecność na tym procesie w Niemczech adwokata Patria Nostra. Jak podawali wówczas członkowie Stowarzyszenia, „wiązałoby się to z kosztami nieproporcjonalnymi do budżetu, jakim dysponuje Patria Nostra”.

Nieoczekiwanie w ostatnim czasie Westfälische Nachrichten zwróciło się do Stowarzyszenia Patria Nostra z propozycją zawarcia ugody.

W wyniku zawartej ugody, niemiecki wydawca wycofał swoje zawiadomienie z sądu w Munster i zgodził się opublikować na swoich łamach, przeprosiny za użycie kłamliwego sformułowania „polski obóz koncentracyjny

- dowiedział się portal pch24.pl

Wezwanie Patria Nostra skierowane przeciw niemieckiemu wydawcy Westfälische Nachrichten było pierwszym takim, opartym o przepisy znowelizowanej ustawy o IPN.