„To impreza wyjątkowa na skalę kraju, pierwsza tego typu w Polsce. Na targach będą zarówno wystawcy instytucjonalni, których działalność finansowana jest z budżetu państwa, jak i komercyjni, także fundacje” – powiedziała główna organizatorka targów Kamila Kowerska z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

Pierwsza edycja Targów Książki o Sztuce ma charakter pilotażowy. „Żeby zaprosić na przyszłoroczną edycję, pozwólmy odbyć się tegorocznej” – powiedziała Kowerska. Wyjaśniła, że w kraju brakuje tego typu imprezy, więc MOCAK chciałby wypełnić tę lukę.

Rynek publikacji o sztuce Kowerska oceniła jako „trudny”, choć klienci są coraz bardziej świadomi i szukają wartościowych publikacji. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się bogato ilustrowane albumy, w tym tzw. coffee table books, czyli książki do poczytania przy kawie.

„Dawniej książki wydawane przez instytucje czy fundacje nie były tak atrakcyjne wizualnie jak wydawnictwa komercyjne. Teraz muzea, galerie organizując wystawy dołączają do nich albumy i zatrudniają znakomitych grafików i projektantów okładek, aby te albumy były pięknymi przedmiotami, nieodbiegającymi od tych przygotowanych przez profesjonalne wydawnictwa”

– powiedziała.

Jej zdaniem instytucje, np. muzea, muszą przejmować edukacyjne funkcje szkół, w których mały nacisk kładzie się na wiedzę artystyczną. Książka zaś jest produktem najłatwiej pozwalającym zdobyć takie informacje. „Z książką można w zaciszu domowym poszerzać wiedzę o sztuce” – dodała.

Publikacje o sztuce mają przede wszystkim formę drukowaną, publikacje online zdarzają się sporadycznie. „Nasze Targi będą afirmacją książki jako przedmiotu” – podsumowała Kowerska. „Pokażemy książki o bardzo wysokich walorach estetycznych i merytorycznych” - podkreśliła.