Leki nasenne wymuszają na organizmie przejście w stan ospałości, jednak choć noc minie bez przebudzeń, następnego dnia czujemy się senni. Niedospanie stanowi istotną przeszkodę w utrzymaniu dobrej koncentracji. W sferze emocjonalnej pojawia się obniżenie nastroju. Zaburzenia snu wpływają na zmiany fizjologiczne sprzyjające schorzeniom sercowo-naczyniowym, cukrzycy i osteoporozie.

Liczba dorosłych Amerykanów narażonych na negatywne skutki bezsenności może sięgać nawet 47 milionów. Chcąc zaradzić tej sytuacji, jedna czwarta z nich ucieka się do zażywania środków nasennych. Jednak środki nasenne powodują  różne skutki uboczne.  Dr Mark Sircus, specjalista w dziedzinie medycyny naturalnej, w swojej książce pt.,,Filary zdrowia” przedstawia prosty sposób na walkę z zaburzeniami snu.

W skali globalnej ponad połowa populacji powyżej 65 roku życia cierpi z powodu mniej lub bardziej poważnej bezsenności. Naukowcy jednak udowadniają, że zaburzenia snu wcale nie są nieuchronną konsekwencją procesu starzenia się.

Magnez wpływa tonizująco na funkcjonowanie układu nerwowego – ma potwierdzone działanie antystresowe i wyciszające. U osób w podeszłym wieku suplementacja magnezu wpływa korzystnie na jakość snu, gdyż obniża wydzielanie kortyzolu, po części odpowiedzialnego za zaburzenia w tej sferze. W trakcie eksperymentów na zwierzętach stwierdzono, że niedobór magnezu stanowi główną przyczynę zaburzeń snu. 

Problemy ze snem potęgują się wraz z upływem lat, co oczywiście stopniowo redukuje umiejętność radzenia sobie ze stresem.

Suplementacja magnezu w pewnym stopniu cofa zegar biologiczny w zakresie anomalii snu. Magnez jest jedną z podstawowych substancji mineralnych odgrywających kluczową rolę w funkcjonowaniu układu mięśniowo-szkieletowego. Wspomaga rozluźnienie mięśni i dzięki temu działa kojąco na cały organizm, umożliwia głębokie rozluźnienie i spokojniejszy sen.

W projekcie badawczym autorstwa dr. W. Davisa 99% pacjentów, którzy stosowali terapię chlorkiem magnezu, bardzo szybko odzyskało prawidłowy sen. Dr Davis w leczeniu bezsenności stosował chlorek magnezu. Bardzo korzystnie na normalizację naszego snu działa ciepła kąpiel w wodzie z chlorkiem magnezu.