Dieta sokowa, jest jedną z metod oczyszczania organizmu, w której wszelkie substancje odżywcze, dostarczane są w postaci soków z warzyw i owoców. Większość autorytetów w zakresie żywienia zaleca by często spożywać warzywa i owoce nawet  6–8 razy dziennie. Jednak w rzeczywistości daleko nam do tej statystyki. Dlatego dieta sokowa jest dobrą okazją, by nadrobić zaległości - pisze dr Mark Sircus, w swojej książce pt. „Filary zdrowia” - specjalista w dziedzinie  medycyny naturalnej. 

Stosowanie tej diety wymaga zaopatrzenie się (najlepiej) w wyciskarkę wolnoobrotową, trzeba też zadbać, by używane przez nas produkty pochodziły z upraw organicznych.
Jeśli chodzi o osoby zmagające się z nadwagą, wysokim ciśnieniem lub podwyższonym poziomem cukru we krwi, w ich przypadku wskazane będzie ograniczenie owoców na korzyść warzyw tak długo, dopóki wszelkie anomalie nie wrócą do normy. To zastrzeżenie nie odnosi się do cytryny i limonki, które prawie nie zawierają fruktozy, czyli cukru, który wywołuje większość metabolicznych zaburzeń. Poza tym cytryna i limonka mają tę właściwość, że neutralizują gorzki posmak liściastych warzyw o barwie ciemnozielonej, które mają najwięcej walorów zdrowotnych przy spożyciu w postaci soku.

Podczas diety opartej na sokach organizm, po pierwsze, uruchamia mechanizm autolizy, czyli poddawania rozkładowi elementów skumulowanych w ustroju, po drugie, poddaje substancje odżywcze procesowi resyntezy i eliminuje toksyny. Co więcej, soki z warzyw i owoców, alkalizujący mus z warzyw i herbatki ziołowe, oprócz efektu odtrucia organizmu, gwarantują właściwą podaż witamin, składników mineralnych i pierwiastków śladowych.
Po takiej diecie organizm lepiej radzi sobie z trawieniem pokarmów i skuteczniej wchłania substancje odżywcze. 

Diety sokowe stanowią katalizator dla wielu pozytywnych zmiany i są jednym z filarów medycyny naturalnej opartej na holistycznym podejściu do człowieka. W tym podejściu zwraca się uwagę na odpoczynek ciała i odbudowanie nadszarpniętych mechanizmów samoleczenia.

Lista substancji odżywczych o działaniu rakobójczym znajdujących się w  surowych warzywach:
- marchew zawiera alfa-karoten, beta-karoten, witaminę E itd.,
- brokuły zawierają siarkoorganiczny związek chemiczny sulforafan oraz inne izotiocyjaniany,
- kapusta zawiera izotiocyjaniany,
- zielone szparagi zawierają saponiny należące do glikozydów,
- buraki zawierają proantocyjanidy PAC oraz OPC;
- kurkuma zawiera kurkuminę.

Jeśli chodzi o owoce, szczególnie zalecane w przypadku schorzeń nowotworowych, to należy wspomnieć o czerwonych i czarnych winogronach (skórka i pestki są istotne), maliny, truskawki, inne owoce niecytrusowe
– pamiętajmy o znaczeniu nasion moreli i brzoskwiń.
 Właściwie można by zaproponować uogólnienie, że rekomendacja odnosi się do każdego owocu, który ma barwę ciemnoniebieską lub fioletową, czego przykładem może być borówka amerykańska. Pewne rakobójcze substancje odżywcze znajdują się również w surowych ananasach i pomidorach.

Lista substancji odżywczych o działaniu rakobójczym znajdujących się w owocach:
- ananas zawiera bromelainę i peroksydazę,
- ciemne winogrona ze skórką i pestkami zawierają rezweratrol,
- nasiona moreli zawierają amigdalinę, czyli witaminę B17,
- truskawki, maliny, zawiera amigdalinę i kwas elagowy,
- borówka amerykańska zawiera kwas elagowy, antocyjanidyny i proantocyjanidyny OPC.