Abp Jędraszewski wygłosił homilię podczas mszy będącej głównym punktem 34. Pielgrzymki Małżeństw i Rodzin na Jasną Górę. Nawiązując do ewangelii św. Marka nt. drugiej zapowiedzi męki Jezusa i jego wezwania apostołów do pokory metropolita zaznaczył, że człowiek, który nie jest przy Chrystusie i nie chce wgłębiać się w prawdę jego słów, zaczyna myśleć wyłącznie o sobie.

Apostołowie zaczynają sprzeczać się, kto z nich jest najważniejszy. Nieważne jest dzieło zbawienia, mało istotna nadzieja, którą przynosi to, co Chrystus ma dokonać. Najważniejsze to spełnienie własnych ambicji, co rodzi nieporozumienia, kłótnie i spory. I odpowiedź Pana Jezusa - Pan Jezus mówi o konieczności pokory i wzajemnej służby

- mówił o tym ewangelicznym przesłaniu hierarcha.

Odniósł się też do ostatniego jej fragmentu, w którym Jezus obejmuje dziecko i mówi do apostołów:

"Kto jedno z tych dzieci przyjmuje w imię moje, mnie przyjmuje" - Co dzieje się w życiu małżeńskim, kiedy małżonkowie zaczynają zapominać, brać w nawias, bądź niestety wręcz lekceważyć dzieło zbawcze Jezusa?

- zapytał abp Jędraszewski.

Jeżeli nie ma tego najbardziej istotnego związania z Chrystusem, które zaistniało w życiu każdej i każdego z nas od momentu chrztu świętego, zaczyna się nieodwracalny nieraz wydawałoby się proces zamykania się w kręgu własnego ja, koncentrowania na sobie samym, na własnych sprawach, na – jak to się często dzisiaj mówi – samorealizacji

- odpowiedział.

A to nieuchronnie prowadzi do kłótni, nieporozumień, do niezgody. Także wszelkie usiłowania człowieka tracą wówczas jakikolwiek sens. (…) Skoncentrowanie na sobie, na własnych pożądaniach i pragnieniach prowadzi w sposób nieubłagany do takich konsekwencji: rwą się więzy międzyludzkie, nawet najbardziej święte, sakramentalne, małżeńskie i rodzinne; ulegają przerwaniu także więzy człowieka z Bogiem

- diagnozował arcybiskup.

Wskazał tu na konsekwencje "niektórych ideologii, które, ponieważ są zwrócone przeciwko Bogu, kierują się także przeciwko człowiekowi i jego najbardziej podstawowym związkom z innymi".

Jakże tu nie przypomnieć owej ideologii stworzonej w XIX w. przez jednego z twórców filozofii marksistowskiej, który uważał związek małżeński za swoisty przejaw walki kobiety z mężczyzną – jako swoisty objaw walki klas, które trzeba przerwać poprzez odejście od tradycyjnej formy małżeństwa i rodziny do życia w mniej lub bardziej bezimiennych komunach

- mówił metropolita.

To z tej ideologii (…) zrodziła się kolejna, która dzisiaj jest lansowana przez wielkich tego świata w postaci ideologii gender - kiedy to człowiek siłą własnego umysłu sądzi, że może zlekceważyć najbardziej podstawowe struktury biologiczne i sam decydować o tym, czy jest mężczyzną czy kobietą, przekreślając w ten sposób Boży zamysł wobec samego siebie

- ocenił.

Stąd tak bardzo ważne jest ciągle odnawiane przez nas spojrzenie chrześcijańskie na to, czym jest małżeństwo i rodzina

- podkreślił.

"Pisze św. Paweł: bądźcie sobie wzajemnie poddani w bojaźni chrystusowej. Żony niechaj będą poddane swym mężom, jak Panu; jak kościół poddany jest Chrystusowi, tak i żony mężom. A z kolei mężowie: miłujcie żony, bo i Chrystus umiłował kościół i wydał dla niego samego siebie, aby go uświęcić. (…) Kto miłuje swoją żonę, siebie samego miłuje"

- cytował arcybiskup.

Chrystus oddał za nas swoje życie i chce, abyśmy my, naśladując go, także w dźwiganiu własnego krzyża, szli za nim, także wychodząc ze skorupy własnego ja, własnego egoizmu i służyli innym. A nie ma wspólnoty bardziej bliskiej, będącej przestrzenią dla ogromnej ofiarności i zatroskania o siebie nawzajem, jak wspólnota małżeńska

- podkreślił abp Jędraszewski.

Wskazał przy tym na dotykającą także polskie społeczność i naród "plagę rozwodów, ale także związków partnerskich – bardzo często ze strony ludzi, którzy są ochrzczeni i którzy z punktu widzenia prawa kanonicznego nie mają żadnych przeszkód, by związek małżeński zawrzeć". "Ale nie chcą się zobowiązywać, bo to kosztuje: zobowiązywać się do miłości i wierności aż do końca życia – i uczciwości małżeńskiej" - uznał.

I lekceważą sobie tak konieczne otwarcie się na boże błogosławieństwo. A przecież powołaniem jak najbardziej wpisanym w naturę człowieka, kobiety i mężczyzny, jest to, co pierwsi rodzice usłyszeli w chwili powołania ich do życia, co zostało zapisane w Księdze rodzaju. I co powtórzył św. Paweł we fragmencie Listu do Efezjan: człowiek ma opuścić ojca i matkę i połączyć się z żoną swoją i będą dwoje jednym ciałem

- podkreślił metropolita krakowski.

Zaapelował przy tym o otwarcie na Bożą mądrość. "Mądrość zstępująca z góry jest przede wszystkim czysta, dalej – skłonna do zgody, ustępliwa, posłuszna, pełna miłosierdzia i dobrych owoców, wolna od względów ludzkich i obłudy. Owoc zaś sprawiedliwości sieją w pokoju ci, którzy zaprowadzają pokój" - zaznaczył abp Jędraszewski.

A ten pokój serc musi być nieustannym darem obojga, mimo nieuniknionych czasem napięć i trudności. Ponad wszystko pokój, bo ostatecznie życie małżeńskie, to szczególne bycie razem, ma być wspólną drogą, do tej pełni pokoju, która jest w domu Ojca bogatego w miłosierdzie

- dodał.