W czasie konferencji minister wyjaśniał: – Chodzi o e-fiskalizację, nowoczesny technologicznie sposób pobierania opłat za przejazd na określonych odcinkach autostrad czy dróg ekspresowych. Jednocześnie czwarta rewolucja na polskich drogach przyniesie powstanie „autostrady cyfrowej” wzdłuż międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica – dodał. – Internet 5G będzie tu dostępny w sposób permanentny, dzięki temu kierowca będzie m.in. informowany o zagrożeniach na drodze. Internet na tej drodze będzie stanowił pilotaż. Mam nadzieję, że podobnej klasy internet pojawi się także na Via Carpathia. Dyrektor Mateusz Litewski z Uber Polska poinformował, że jego firma funkcjonuje w Polsce od ponad czterech lat. – Półtora miliona Polaków zarejestrowało się do tej pory w naszej e-aplikacji i korzystało z Ubera, doceniając wygodę i niezawodność usług dostępnych za pośrednictwem naszej aplikacji. Wielu z naszych rodaków znalazło u nas również sposobność do podejmowania zarobku zarówno dorywczego jak i w pełniejszym wymiarze. Dzięki temu Polska stała się dla Ubera trzecim co do wielkości rynkiem w Europie. Nasza firma się zmienia i obecnie bardzo mocny nacisk kładziemy na rozwijanie naszej działalności w oparciu o dialog z rządem i miastami. Aby nasz biznes mógł rosnąć, kierownictwo firmy musi uwzględniać lokalne regulacje prawne. Przykładem tego podejścia jest porozumienie, które podpisaliśmy w Republice Czeskiej z ministrem transportu i panią prezydent Pragi, któremu patronował premier Andrej Babis. Zgodnie z zapisami tego porozumienia, kierowcy świadczący usługi poprzez naszą aplikację zobowiązani są do uzyskania wymaganych licencji, a rząd, świadomy popularności i zalet płynących z nowoczesnych technologii, unowocześni przepisy dotyczące przewozu osób, aby dostosować je do nowych realiów rynkowych, tym samym zażegnane zostały pewne lokalne kontrowersje. Podobny dialog prowadzimy we wszystkich krajach regionu, w tym także w Polsce, gdzie staramy się być partnerami w rozmowach z resortami infrastruktury, finansów, cyfryzacji, czy przedsiębiorczości i technologii.

Zapytany o to, czy minister Adamczyk potwierdza to od strony polskiego rządu, odpowiedział:

– Trwa dialog. Naszym celem jest nic innego jak wspieranie wszystkich podmiotów, które działają na naszym rynku.  Pod jednym warunkiem, że zostaną zachowane zasady uczciwej konkurencji. Skoro taksówkarze muszą spełniać szereg wymogów nałożonych na nich przez ustawę, to kooperanci operatorów technologicznych również powinni być zarejestrowani i sprawdzani, aby chronić klientów i mieć pewność, że np. osoba, która ich przewozi nie jest karana, czy jest zdrowa. Od początku naszej działalności w Polsce sprawdzaliśmy szereg dokumentów od każdego kierowcy chcącego zarejestrować w naszej aplikacji, w tym między innymi ubezpieczenie auta, czy zaświadczenie o niekaralności. Oczywiście jesteśmy gotowi, jako platforma pośrednicząca między usługodawcami a konsumentami, podjąć się dodatkowych obowiązków w celu jeszcze lepszej weryfikacji kierowców, zresztą już wprowadziliśmy szereg nowych obowiązków mając na względzie kierunek w którym zmierza nowa ustawa przygotowywana w Ministerstwie Infrastruktury. Dodajmy, że projekt zakłada zdefiniowanie instytucji pośrednika przy przewozie osób i określenie obowiązków jakie musi spełnić taka firma. Dlatego w oczekiwaniu na ten nowe przepisy my już wymagamy od naszych partnerów licencji na przewóz osób, w wyniku czego z naszej aplikacji korzystają już zarówno licencjonowani taksówkarze jak i posiadacze licencji na przewóz osób samochodem osobowym. Ja mam nadzieję doprowadzić do sytuacji, gdzie przestaną się pojawiać komunikaty, że polski rząd przygotowuje anty-Uberową ustawę. My nie chcemy likwidować tego typu przedsięwzięć gospodarczych, ale tego typu podmioty muszą funkcjonować na rynku wedle zasad konkurencyjności i nie dążymy do przepisów, które by sparaliżowały działalność (Ubera). Ja się bardzo cieszę, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy zachodzi pozytywna ewolucja w debacie publicznej ale także w relacjach z ministerstwem. Jedno jest pewne, musimy wiedzieć kto realizuje usługę przewozu i, że pasażer w dowolnym momencie będzie mógł otrzymać tę informację. Musimy mieć też świadomość, że na rynku jest multum różnych podmiotów i różnie to bywa. Nowoczesne technologie zmieniają rynek w sposób dynamiczny i rynek będzie wymuszał zmiany na jego uczestnikach, a my zadbajmy o to, aby była uczciwa konkurencja.

Materiał powstał na podstawie debaty zorganizowanej wspólnie z Uber Polska podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy