Zielona kłódka szyfrowania SSL to ciągle nowość
W wyniku przeprowadzonego na początku czerwca przez portal WHT.pl badania polskich stron internetowych, uzyskano szereg danych ukazujących obraz rynku w zakresie bezpieczeństwa. Analiza przeprowadzona na bazie informacji o 2,35 mln nazw domen wykazała, że poprawny certyfikat SSL – tj. rozpoznawalny przez popularne przeglądarki internetowe i zgodny z nazwą domeny, w której działa serwis – posiada tylko 9% domen, czyli zaledwie 210 tys. unikalnych stron w polskim Internecie. Najpopularniejszym wystawcą darmowych certyfikatów jest Let’s Encrypt, natomiast w kategorii wystawców komercyjnych pierwszą pozycję zajmuje polska firma Asseco Data Systems.
 
Przeprowadzone badanie wykazało, że na najwyższy stopień ochrony za pomocą certyfikatu SSL EV (ang. Extended Validation), wymagający weryfikacji właściciela certyfikatu, zdecydowało się zaledwie 1100 wydawców stron internetowych. Wśród nich znalazły się przede wszystkim banki, instytucje finansowe, strony rządowe oraz portale internetowe. Tak niski poziom zabezpieczenia jest zastanawiający z uwagi na fakt, że trzech przedstawicieli branży oferującej produkty dla e-commerce czyli: home.pl, IAI S.A. i Shoplo sp. z o.o. przytoczyło w niedawnym liście otwartym informację, że z ich platform technologicznych korzysta obecnie 20 tys. sklepów internetowych. Warto więc zadać pytanie czy dostawcom usług e-commerce i ich klientom nie powinno zależeć na najwyższym poziomie ochrony?