Projekt AIRVEIN, czyli „Nowoczesny bezzałogowy statek powietrzny na potrzeby systemu pilnych dostaw medycznych”, zakłada stworzenie systemu transportu krwi i jej składników bezzałogowymi statkami powietrznymi w miastach i między miastami.

Jak zaznaczył założyciel i prezes Cervi Vadym Melnyk, obie firmy na realizację projektu mają 2 lata, z czego zostało 20 miesięcy. „Jestem jednak dobrej myśli, bo uwierzyliśmy w ten projekt, zweryfikowaliśmy rynek i pozyskaliśmy już pierwszych klientów, którzy czekają na nasz produkt” – dodał.

System, który ma powstać, będzie też dostosowany do realizacji innych dostaw medycznych: próbek krwi do badań, leków czy surowic.

Jak zaznaczył Melnyk, system będzie składał się z floty bezzałogowych statków powietrznych, infrastruktury naziemnej wyposażonej w hybrydowy system nawigacji, modułu do przechowywania i przemieszczania krwi z zachowaniem wymaganych parametrów oraz systemu informatycznego koordynującego dostawy.

„W ramach projektu planowane jest opracowanie nowego rodzaju pojazdu bezzałogowego – drona cargo, służącego do transportów realizowanych w obszarach miejskich. Dron będzie dostosowany do lotów w różnorodnych warunkach pogodowych i o każdej porze dnia i nocy”

– podkreślił.

Parametry drona, obejmujące udźwig i zasięg, trwałość jednostek napędowych, czas lotu, system nawigacji, sposób umieszczania towarów czy system bezpieczeństwa, umożliwią pierwsze na świecie wdrożenie tego typu systemu z zachowaniem wymaganego poziomu precyzji nawigacji i bezpieczeństwa. System koordynacji lotów, łączności z lądowiskiem i komunikacji z infrastrukturą naziemną, także zostanie opracowany z użyciem najnowszych technologii.

Melnyk podkreślił, że rozwiązanie docelowo zostanie wykorzystane w szpitalach i Regionalnych Centrach Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, jako alternatywa dla tradycyjnego transportu samochodowego, co umożliwi znaczne ograniczenie czasu realizacji dostaw. „W trakcie pracy nad systemem nasi partnerzy skoncentrują się na stronie software'owej projektu, stworzą system do zarządzania klientami oraz system zarządzania dronami. My zaś jesteśmy odpowiedzialni za hardware, stworzenie drona, oprogramowania do niego, modułu cargo oraz hangaru do jego przechowywania” – stwierdził Melnyk.

Cervi Robotics już od dawna specjalizuje się w pisaniu oprogramowania dla dronów, wspólnie z Europejską Agencją Kosmiczną zaczęła też budować autonomiczne garaże dla dronów, gdzie dowolny dron mógł wylądować, a w 2 minuty wymienić akumulator i polecieć dalej.